OLJE OG GASS

Helidekket sprakk etter ankomst fra Kina. Nå vurderer Statoil om det må skrotes

Dersom sprekkene ikke lar seg fikse.

Statoil jobber nå med en alternativ plan for helikopterdekket til Gudrun, dersom sprekkene ikke lar seg fikse.
Statoil jobber nå med en alternativ plan for helikopterdekket til Gudrun, dersom sprekkene ikke lar seg fikse. Bilde: Harald Pettersen/Statoil
Ina AndersenIna AndersenJournalist
7. juli 2015 - 09:17

I februar ble den splitter nye Gudrun-plattformen stengt ned etter en gasslekkasje. Potensialet i hendelsen var så alvorlig at politiet valgte å reise ut til plattformen samme dag med etterforskere og krimteknikere.

Én måned seinere bekreftet Statoil at det også var funnet sprekker i helikopterdekket til plattformen.

– Vi fant en ulyd i forbindelse med en helikopteravgang. Da stengte vi umiddelbart helidekket for å sjekke dette. Vi fikk et klatrelag til å sjekke konstruksjonen, og det er gjort funn av sprekkdannelser, sa Heradstveit til Teknisk Ukeblad i mars.

Nå vurderer Statoil om de må skrote hele helikopterdekket, skriver Stavanger Aftenblad.

Et alternativ vi vurderer

Siden da har helikopterdekket vært stengt ned, og helikoptre har i stedet benyttet boreriggen West Epsilon, som er knyttet til plattformen med bro.

Selv om selskapets hovedplan fremdeles er å fikse skadene, har Statoil nå begynt å se på mulighetene for å skifte ut hele helidekket, dersom det ikke lar seg gjøre å fikse skadene.

– Hovedplanen er å utbedre helikopterdekket på Gudrun, men parallelt jobber vi med et scenario der hele dekket skiftes ut. Det er et alternativt vi vurderer for å redusere risiko i forhold til gjennomføringstid, hvis det skulle vise seg at nødvendige utbedringer ikke lar seg gjennomføre, sier pressekontakt Morten Eek til Aftenbladet.

Teknisk Ukeblad skrev i mars at skadene på helikopterdekket består av sprekkdannelser i en sveis og brudd i en brakett, i tillegg til løse mutre og utglidning i fire knutepunkt.

Bygget i Kina

Gudrun-plattformen har av Statoil ofte blitt trukket frem som et eksempel på at det er mulig å bygge plattformer med globale leverandører.

Ingeniørarbeidet ble utført i Norge og Singapore. To av dekksmodulene ble bygget ved Aibels verft i Thailand og én på verftet i Haugesund med underleveranser fra Polen. Stålunderstellet kommer fra Kværner Verdal og transport og installasjon er utført av italienske Saipem.

Det var norske Apply Leirvik som fikk kontrakten for helidekk og boligmodul. Ifølge Statoil ble helidekket bygget i Kina.

Les også: Sverdrup-kontrakter til Asia: Derfor ble Sør-Korea valgt over Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.