OLJE OG GASS

– Hele supply-flåten er feilkonstruert

Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff.
Ankerhåndteringsfartøyet Bourbon Dolphin ved kai, Ulstein verft 2006. Bourbon Orca med det nye X-Bow-designet ligger bak. Torsdag 12. april 2007 kantret skipet og ble liggende med bunnen i været. Søndag 15. april sank skipet. Åtte personer omkom. Fartøyet jobbet med å dra opp ankrene til Transocean Rather da ulykke inntraff. Bilde: Bourbon Offshore Norway
Stein Jarle Olsen
21. mai 2007 - 12:56

Emil Dahle har en doktorgrad i marin hydrodynamikk og har vært sjefsingeniør i Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas.

Han har i mange år forsøkt å sette søkelys på det typiske "supplybåt-designet," med overbygg foran og et stort, åpent akterdekk.

– Mangler stabilitet

Denne designen gjør fartøyene svært sårbare når de først begynner å krenge, mener Dahle, som peker på mangel på formstabilitet som årsak til blant annet Bourbon Dolphin-ulykken.

– Etter min mening er samtlige av supply- og ankerhåndteringsfartøyer i Norge konstruert feil, sier han til Sunnmørsposten.

Akterdekket verst

Dahle peker på akterdekket som akilleshælen i supplyfartøyene. Når et vanlig skip krenger, presses stadig større volumer av luftfylt skrog ned i vann og skaper oppdrift som igjen motvirker krengingen.

Et supplyskip eller ankerhåndteringsfartøy har ingen slik stabiliserende oppdrift, ettersom akterdelen er så lav og har så lite volum.

– Rekkene på akterdekket kan bygges om til flytekasser. Dette ville gitt skipene radikalt bedre formstabilitet, sier Dahle.

Foreslår tiltak

Han foreslår også en rekke andre tiltak for å øke sikkerheten på supply- og ankerhåndteringsfartøy.

– Eksisterende skip må utstyres med flytekasser og en effektiv nødutløsning for vinsjen. Hekken må bygges om, slik at angrepspunktet til kjettingen eller vaieren kommer under skipets omdreiningspunkt. Alle nybygg må designes med flytekasser og lavt angrepspunkt, sier han.

Aller helst vil han at ankerhåndtering på store dyp bør unngås, ved bruk av rigger som har dynamisk posisjonering. Han mener Sjøfartsdirektoratet, skipsdesignerne og Det Norske Veritas må dele skylden for feilkonstruksjonene.

Vil ikke kommentere

Sjøfartsdirektoratet vil ikke kommentere Dahles utspill. Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus sier at direktoratet tar innspillet til etterretning, men at de vil bruke ressursene på det som har skjedd siden Bourbon Dolphin-ulykken.

– Vi får selvfølgelig med oss hva Dahle sier, men arbeider fremdeles med de foreslåtte strakstiltakene fra tiltaksgruppen etter Bourbon Dolphin-forliset, sier Aarhus til TU.no.

Sjøfartsdirektoratet offentliggjorde i dag brevet de har sendt til rederiene med retningslinjer for foreslåtte strakstiltak.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.