Heftig veikrangel mellom Nye Veier og Innlandet fylke måtte løses med mekling

Partene var så uenige om behovet for, og hvem som eventuelt skulle betale en gang og sykkelvei langs Biristrandvegen, at Statsforvalteren i Innlandet måtte inn som mekler.

Fra fylkesvei 2538 Biristrandvegen med dagens E6 til venstre. Forliket mellom Nye Veier og fylkeskommunen innebærer at det nå skal bygges gang- og sykkelvei her.
Fra fylkesvei 2538 Biristrandvegen med dagens E6 til venstre. Forliket mellom Nye Veier og fylkeskommunen innebærer at det nå skal bygges gang- og sykkelvei her.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. okt. 2022 - 16:24

Det var Nye Veiers planforslag for E6 Roterud-Storhove som Innlandet fylkeskommune i flere omganger har hatt innsigelser til. Fylkeskommunens påstand har vært at fylkesvei 2538 Biristrandvegen vil få økt belastning når den nye E6 skal bygges, og at en gang- og sykkelvei må på plass - bekostet av Nye Veier.

Nye Veier har på sin side ment at at trafikkøkningen vil være så beskjeden, samt at det er fylkeskommunens ansvar å følge opp behov på fylkesveinettet.

Og etter flere meglingsrunder med Statsforvalteren i Innlandet, er partene blitt enige om følgende:

  • Det skal bygges gang og sykkelveg langs fylkesveg 2538 Biristrandvegen forbi Fegringsvingen nær kommunegrensen til Lillehammer. I dette området skal det også bygges fire bussholdeplasser. Disse tiltakene skal finansieres av Nye Veier.
  • Det skal også bygges en gang- og sykkelveg langs Biristrandvegen fra Roterud og nordover til eksisterende gang- og sykkelveg. Innlandet fylkeskommune og Nye Veier skal bidra med ti millioner kroner hver og Gjøvik kommune åtte millioner kroner til denne gang- og sykkelvegen.
  • Nye Veier tar fullt ansvar for planlegging, prosjektering og utbygging av gang- og sykkelveger og holdeplasser.

Dersom meklingen hos Statsforvalteren ikke hadde ført frem, ville saken blitt oversendt til kommunal- og distriktsdepartementet for endelig beslutning.

Strekningen Hafslund-Dondern er en av de mest trafikkerte innfartsårene til Sarpsborg sentrum.
Les også

Bussene skal kjøre 5 km/t fortere i rushet etter prosjekt til over 300 mill.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.