TETTE ÅRER: Trafikktettheten er størst langs de gule linjene, mindre der det er rødt og minst ved de svarte linjene. Over 16.000 skipsbevegelser mellom 951 havner i 2007 er registrert med AIS.

Havets pulsårer

  • Klima

Mønsteret avslører noen trender som er temmelig forskjellig fra fly:

  • Du kan komme svært langt uten å bytte transportmiddel
  • Skip har mange faste sirkulære ruter
  • Tank- og bulkskip har ikke så faste ruter, og de går ofte med tomme lasterom

Tank- og bulkskip som går i ballast, fyller tankene med sjøvann i den havna de losser, tar det med til lasthavnen. Der tømmes ballastvannet.





Følger organismer

Ballastvann og sporing av hvor organismer kan forflyttes med skip var utgangspunktet for forskerteamet til Pablo Kaluza ved Carl von Ossietzky Universität i Tyskland.

Nye internasjonale regler er på gang som krever rensing av ballastvann for å hindre spredning av organismer som kan forskyve naturens balanse. Norge har allerede slike krav.





Sporing

Ved å bruke AIS, det internasjonale elektroniske sporingssystemet for skip, og havnenes tilknyttete informasjon, kunne forskerne følge de 16.363 skipenes bevegelser mellom 951 havner i løpet av 2007.

Informasjonen har gitt unik innsikt i verdens handelsmønster.

Studien omfattet bulk-, tank- og containerskip over 10.000 bruttotonn.





Rask rundtur

Containerskipene går så å si i faste ruter og med hastighet rundt 20 knop. Men til forskjell fra fly, går ikke skipene fra A til B og tilbake samme vei, men går gjerne innom flere havner.

De losser kjapt deler av lasten før de går videre til havn C og D før turen går rett tilbake til havn A, og ofte med returlast.





Selger lasten

Bulk- og tankskip kan endre lossehavn flere ganger underveis ettersom lasten selges på kjøl og omdirigeres. Deres normale hastighet er 10-13 knop.

Disse har ikke så ofte annen last tilbake, spesielt ikke tankskip.