DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Havarikommisjonen vil ha bedre vinterdriftsrutiner etter dødsulykke i Oppdal

I oktober 2019 omkom tre personer da en personbil kolliderte med en betongbil på E6 ved Oppdal. Havarikommisjonen vil ha bedre vinterdrift på stedet.

Tre personer mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag da en betongbil og en personbil frontkolliderte.
Tre personer mistet livet i en trafikkulykke på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag da en betongbil og en personbil frontkolliderte. Foto: Arvid Storli / NTB
15. feb. 2021 - 15:36

Tre personer mistet livet og en ble alvorlig skadd i ulykken på E6 ved Kongsvoll i Oppdal i Trøndelag i 2019.

Det var glatt føre, sørpe på veien og tett snøvær på stedet da ulykken skjedde, og Statens Havarikommisjon anbefaler i sin rapport om ulykken at Statens vegvesen må forbedre vinterdriften på slike utsatte strekninger.

I sin rapport peker kommisjonen på at selv om entreprenøren hadde satt i gang flere driftstiltak i form av brøyting og salting før ulykken, så førte intensiteten i været, med vind og en betydelig mengde med snøfall på kort tid til at det var krevende føreforhold på ulykkesstedet.

Kommisjonen mener at ulykken skjedde på et sted der tilstanden på veien krevde mer av føreren av personbilen enn det vedkommende klarte å håndtere da bilen fikk sleng og skrenset rett før ulykken skjedde.

Statens havarikommisjon anbefaler derfor at Statens vegvesen styrker innsatsen for å forbedre vinterdriften på utsatte steder og strekninger som krever ekstra veigrep på grunn av veigeometrien, vær- og føreforhold og andre spesielle forhold.

De tre omkomne og personen som ble alvorlig skadd i ulykken, satt alle i personbilen.

(©NTB)

– Å kaste alle elbilene ut, er for strengt, mener Elbilforeninens leder Christina Bu.
Les også

Elbilforeningen vil ha tilgang til kollektivfeltet i helgene i Stor-Oslo

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.