SHK ulykkesrapport

Havarikommisjonen anbefaler å kartlegge stabiliteten til små fiskebåter etter dødsulykke

Fiskebåten Andreas var så ustabil at det skulle lite til før den kantret.

GZ-kurver sier noe om fartøyets evne til å motstå krenging ved ulike krengevinkler. Med full last og med mye brottsjø var denne kun tre prosent av minstekravet på fartøyet som forliste.
GZ-kurver sier noe om fartøyets evne til å motstå krenging ved ulike krengevinkler. Med full last og med mye brottsjø var denne kun tre prosent av minstekravet på fartøyet som forliste. (Faksimile: Statens Havarikommisjon for Transport)

Fiskebåten Andreas var så ustabil at det skulle lite til før den kantret.

Fiskebåten Andreas var langt fra å oppfylle kravene til stabilitet da den kantret og førte til et en person mistet livet i 2018. Det kommer fram i Statens havarikommisjon (SHK) sin rapport om ulykken. 

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå