Hareides avskjedsbudsjett: Foreslår å bruke 40 milliarder til veiformål i 2022

Av det er 33,5 milliardar kroner fordelt til Statens vegvesen og 5,9 milliardar kroner til Nye Veier. I tillegg kommer 500 millioner kroner til Fellesprosjektet Ringeriksbana/E16.

Siste budsjettforslag fra Hareides hånd, før det kommende rgjeringsskiftet på torsdag.
Siste budsjettforslag fra Hareides hånd, før det kommende rgjeringsskiftet på torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
12. okt. 2021 - 11:00

Omtrent halvparten av de 40 milliardene som foreslås brukt til veiformål i 2022, skal ifølge budsjettforslaget gå til investeringer.

– Disse investeringene sikrer et høyt trykk i utbyggingen av norske veier. Det vil bli anleggsstart på E18/E39 Gartnerløkka–Kolsdalen, E136 Breivika–Lerstad og E8 Sørbotn–Laukslett, forutsatt Stortingets vedtak om kostnadsrammer. Det bskal også settes av 1 milliard kroner til det nye OPS-prosjektet rv. 555 Sotrasambandet. På fleire strekningar vil det vere førebuande arbeid, slik at det kan bli anleggsstart. Det betyr tryggere veier i hele Norge, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Det vil bli iversatt forberednede arbeider på E6 Megården–Mørsvikbotn i Nordland, E16 Hylland–Sleen, Fellesprosjektet Vossebanen/E16 Stanghelle–Arna i Vestland, E134 Røldal–Seljestad i Vestland, E134 Saggrenda–Elgsjø i Viken og Vestfold og Telemark, E134 Oslofjordforbindelsen, fase 2 i Viken og E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt i Nordland og Troms og Finnmark.

9 milliarder til drift og vedlikehold

Forslaget på nær 9 milliarder kroner til drift og vedlikehold vil ifølge departementets beregninger redusere etterslepet på riksveiene med 350 millioner kroner. Det er spesielt knyttet til arbeidene med oppgradering av tunneler. 

– I Nasjonal transportplan 2022–2033 er utbetringsstrekninger et viktig begrep. Det er vegstrekninger der Statens vegvesen utbetrer den eksisterende veien framfor å bygge ny. Det gir reduserte kostnader og mindre negative konsekvenser for klima og miljø. Vi tar bedre vare på det vi allerede har, sier Hareide.

Utbetringsstrekningane  er rv. 7 Svenkerud–Ørgenvika, rv. 70 Oppdal–Sunndalsøra, rv. 80 Sandvika–Sagelva og rv. 94 Akkarfjord–Jansvatnet kan være aktuelle for oppstart i 2022. Det er Statens vegvesen som vurderer og avgjør dette gjennom året.

Tilskuddsordning til fylkesveier

Regjeringa foreslår videre å opprette en ny tilskuddsordning på 40 millioner kroner for tryggere skoleveier og nærmiljø.

De foreslår å bevilge 6 milliarder som direkte bidrag fra staten til byvekst- og belønningsavtalane, som er inngått med Oslo-området, Bergens-området, Trondheims-området og Nord-Jæren. Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø har såkalte belønningsavtaler.

– Regjeringen følgjer opp lovnaden i Nasjonal transportplan om en økt satsing på fylkesveier, og oppretter en ny tilskuddssordning. Ordningen skal rette seg mot vedlikehold, fornying og utbedring av fylkesveiene, sier samferdselsministeren uten å tallfeste noe beløp.

Så blir det spennede å se hvor mye den nye rød-grønne regjeringen rekker å endre på den avtroppende regjeringens forslag til statsbudsjett for 2022. Noe vil sikkert bli gjort, før budsjettforslaget skal behandles av Stortinget innen jul.

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.