Wärtsilä - ammoniakk

Har testet skipsmotor med 70 prosent ammoniakkdrivstoff

Wärtsilä forventer å ha en ren ammoniakkmotor for skip klar i 2023.

Motortestene blir gjennomført på testsenteret i Vasa.
Motortestene blir gjennomført på testsenteret i Vasa. (Foto: Christoffer Björklund)

Wärtsilä forventer å ha en ren ammoniakkmotor for skip klar i 2023.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Den finske skipsmotorprodusenten har prosjekter gående for å utvikle framdriftssystemer basert på brenselceller og ammoniakk, men de tester også ammoniakk som drivstoff i tradisjonelle forbrenningsmotorer.

Forbrenningsmotortestene, som pågår i motorlaboratoriet i Vasa i Finland, går ut på å finne de optimale drivstoffparametrene for motorene. Så langt har testene vist at motorene fungerer godt med 70 prosent innblanding av ammoniakk i drivstoffmiksen, heter det i en pressemelding fra Wärtsilä. 

– Vår vellykkede motortesting vil hjelpe oss å vurdere den optimale bruken av ulike fremtidige drivstofftyper, sier Mikael Wideskog, direktør for bærekraftig drivstoff og avkarbonisering ved Wärtsilä Marine Power, i meldingen. 

Selskapet forventer å ha et motorkonsept med rent ammoniakkdrivstoff klart i 2023. 

Tester på Stord

Motorene er dual fuel-motorer som kan gå på en kombinasjon av gass og diesel. I tillegg til disse skal selskapet teste ammoniakk i en firetakts forbrenningsmotor ved Sustainable Energy Catapult Centre på Stord. Det skjer gjennom prosjektet Demo2000 i samarbeid med Knutsen OAS, Rapsol Norge og Equinor. 

Konkurrenten MAN Energy Solutions utvikler også ammoniakkmotorer. Deres totakts motor forventes å være klar for kommersialisering i 2024

Ammoniakk kan være et nullutslippsdrivstoff for skip, men det forutsetter at drivstoffet blir produsert ved hjelp av fornybar energi eller ved karbonfangst ved reformering av naturgass. 

Tester på skip neste år

Planen for Wärtsila er å bruke kunnskapene fra laboratorietestene om bord i skip allerede til neste år. 

– Vi sikter oss inn på å få dette på et fartøy i 2022. Vi vet ikke hvilket skip det blir på, men i første omgang er det de som seiler langs kysten vår og som har LNG-framdrift som kan komme raskt i gang, sier salgsdirektør Cato Esperø i Wärtsilä Norway til TU.

– Disse testene viser at vi kan nå målene IMO har satt med god margin, sier han videre.

Den internasjonale sjøfartsorganisasjonens (IMO) mål er å kutte utslippene fra skipsfarten med 50 prosent fra 2008-nivå innen 2050, og med 40 prosent innen 2030.

Motor til avsidesliggende kraftverk

Selskapet utvikler også et motor- og anleggskonsept for ren hydrogendrift til kraftverk på land, det forventes å være klart innen 2025. 

– For å klare overgangen til 100 prosent fornybar energiproduksjon innen midten av dette århundret, er det viktig med en betydelig mengde fleksibel balanseringskraft som et supplement for å sikre stabil energiforsyning når solen ikke skinner eller vinden ikke blåser. Det vil finnes ulike teknologier for å balansere kraften, men forbrenningsmotorer og batterilagring vil være en del av de viktigste løsningene. Ved å utvikle motorer som kan kjøre på grønn ammoniakk og hydrogen, gjør vi det mulig å balansere kraften i nettet gjennom en 100 prosent fornybar prosess. På den måten vil vi bidra med morgendagens energisystemer, sier Håkan Agnevall, administrerende direktør i Wärtsilä, i meldingen.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå