BRUER

Har søkt patent på ny brukonstruksjon - løste Leonardo da Vincis store problem

I Molde har en skogbruker og en arkeolog funnet en måte å bygge en bru på som kan vise seg å blinyttig for mange formål, spesielt i skogs- og fjellterreng. Den første brua er allerede på plass vedpopulære Romsdalseggen i Rauma kommune, der 25-30.000 fjellvandrere passerer hvert år.

Formgiver og konstruktør Jørn Kjersem (t.v.) og daglig leder i Arkeoplan AS, arkeolog Paul Johan Undheim er spent på responsen på ARKpontem, brua som kan bære til fjells og monteres opp uten verktøy.
Formgiver og konstruktør Jørn Kjersem (t.v.) og daglig leder i Arkeoplan AS, arkeolog Paul Johan Undheim er spent på responsen på ARKpontem, brua som kan bære til fjells og monteres opp uten verktøy. Foto: Kjell Herskedal
Kjell Herskedal
20. sep. 2018 - 10:18

Brua er 7,5 meter lang og ca. 200 kilo tung. Hver del veier maksimalt 11,5 kilo og kan derfor bæres inn i terrenget og monteres på plass, helt uten bruk av verktøy. Prisen er 75.000 kroner for brua som Turistforeningen har kjøpt og montert opp i Romsdalseggen. Det opplyser konstruktør og formgiver Jørn Kjersem til veier24.

Leonardo-bru

Utgangspunktet for konstruksjonen er en over 500 år gammel Leonardo da Vinci-bru. En
konstruksjon bygd på langsgående stolper som legges etter hverandre med tverrstolper som låser de langsgående stolpene, slik at de danner en bue. En genial løsning, som i første rekke var ment til midlertidig, militært bruk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim
Bildet viser den første brua som ble montert opp i Romsdalseggen nå i høst. Litt av Vengetindene i bakgrunnen. <i>Foto:  Arkeoplan AS</i>
Bildet viser den første brua som ble montert opp i Romsdalseggen nå i høst. Litt av Vengetindene i bakgrunnen. Foto:  Arkeoplan AS

Med Leonardo-brua som utgangspunkt, mener Kjersheim å ha funnet en løsning som gir en brukonstruksjon der mange av svakhetene er forbedret, og som det nå er søkt patent på.

Hemmeligheten ligger i låsingen av de sammenføyde rørdelene. Tverrstolpene i brua er tredd gjennom påsveisede enderør i de langsgående stolpene. I Leonardo-brua er alle komponenter løse, uten faste innfestninger. Når tverrstolpene er fast forankret i enden på lengderørene, kan en hindre at disse glir frem og tilbake under belastning ved å sette mellom langsgående sperrelameller. Da låses hele konstruksjonen, og en får overført belastningskreftene til bruas forankringspunkt.

– I prinsippet kan vår løsning minne litt om den siste steinen som ble satt på plass på toppen av de gamle steinbruene, og som låste hele konstruksjonen, sier Kjersheim.

LES OGSÅ: Åpnet turistanlegg ved Vøringsfossen i strålende vær: – Dette rettferdiggjør det ikonet denne fossen er i norsk reiseliv

Aluminium og kompositt

I motsetning til Leonardo da Vinci har Arkeoplan både aluminiumsrør og kompositt til disposisjon. Heller ikke sveisefaget eksisterte da Leonardo levde (1452-1519). Vi kan bare spekulere i hva det kunne blitt til.

Til prototypen er det brukt 100 mm. Rør av aluminium. Hele brua (minus rekkverket) består av seks hovedkomponenter. Den skal tåle en belastning på ett tonn.

– I prinsippet kan vi øke dimensjonene og bygge bruer som tåler vesentlig høyere vekt enn dette, sier Kjersem.

Bildet viser sammenføyningen av rørdelene, som det nå er søkt patent på. <i>Foto:  Arkeoplan AS</i>
Bildet viser sammenføyningen av rørdelene, som det nå er søkt patent på. Foto:  Arkeoplan AS

Foreløpig ser han for seg at de små og smale bruene kan være interessante for turistforeninger, hytteforeninger, sivilforsvaret og andre. Like lett som den monteres opp, kan brua demonteres og fjernes.

Arkeoplan har underveis hatt et samarbeid med ungdomsskoleelever i Molde som fikk en oppgave som de løste så godt at de gikk hen og ble årets gründere regionalt.

– Samarbeidet med elevene inspirerte oss til å gå videre med idéen og utvikle den til et ferdig produkt, sier Kjersem.

LES OGSÅ: Kongeveien over Dovre: – Det ser ut som om man går på en sti men det er jo egentlig en fire-fem meter bred vei

Jørn Kjersem viser fram skjelettet av brua. <i>Foto:  Arkeoplan AS</i>
Jørn Kjersem viser fram skjelettet av brua. Foto:  Arkeoplan AS
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.