Bosch startet serieproduksjon av ABS-bremser i juli 1978, og Mercedes-Benz var første bilprodusent som fra desember dette året tilbød ABS som ekstrautstyr i sin S-klasse (W116). (Bilde: BenzWorld.org)
De blokkeringsfrie bremsene fra Bosch har blitt betydelig mindre og lettere i de 30 årene som er gått. (Bilde: Bosch)
76 prosent av alle biler som ble produsert i 2007 hadde ABS-bremser. Det er bilundustrien i Brasil. India og Kina som trekker ned statistikken. (Bilde: Bosch)

Har reddet liv i 30 år

Den tyske industrigiganten Robert Bosch GmbH feirer denne sommeren at det er 30 år siden de startet serieproduksjon av sine blokkeringsfrie bremser, ABS (AntiBlockierSystem).

Mens jubileet for sikkerhetsutstyret ennå ikke er bremset ned, varsler Bosch en satsing på produksjon av deler til det voksende elbilmarkedet.

Batterier neste år

Bosch har inngått et samarbeid med Samsung og investerer 400 millioner dollar, to milliarder kroner, i et produksjonsanlegg for litium-ionbatterier. I første omgang til bruk i hybridbiler og etter hvert rendyrkede elbiler.

Ifølge Automotive News er planen å rulle de første battericellene ut av fabrikken i løpet av 2009.

Likheter med ABS

Bosch anslår at den tradisjonelle forbrenningsmotoren har rundt 20 år igjen som dominerende på veiene rundt om i verden. Når konsernet likevel satser på batteriteknologi, trekker de paralleller til nettopp ABS-bremsene.

Også ABS krevde tunge investeringer både under utvikling og i årene som gikk før systemet ble allemannseie og det betalte seg for Bosch, påpeker selskapets sjef for batteriutvikling, Joachim Fetzer.

MB og BMW

Behovet for et system for å hindre blokkering av bremsene under hard oppbremsing var konstruktørene oppmerksomme på allerede i bilens barndom. Bosch tok sin første patent i 1936. Men det var først med elektronisk integrerte kretser på 1970-tallet tyskerne kom opp med et driftssikkert system.

I desember 1978 var Mercedes-Benz første bilprodusent som tilbød ABS som ekstrautstyr i sin S-klasse. Erkekonkurrenten BMW fulgte like i hælene med å putte ABS i sin 7-serie.

ABS-systemet er fundamentet for annet sikkerhetsutstyr som Bosch utviklet senere. Først veigrepskontroll, TCS (traction control system) i 1986 og ESP (electronic stability program) i 1995.

Les også: