LUFTFART

Har ikke funnet noen tekniske feil med ulykkeshelikopteret

Havarikommisjonen er ferdig med den innledende undersøkelsen.

Havarikommisjonen på ulykkesstedet i Verdal 2. november.
Havarikommisjonen på ulykkesstedet i Verdal 2. november. Foto: Anders Vinje/Innherred
Dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg. Abonnere for å få full tilgang til alt innhold.

Begge passasjerene omkom og flygeren ble alvorlig skadet da et AS350 B3-helikopter havarerte like etter avgang i Verdal tirsdag 1. november.

Statens havarikommisjon (SHK) rapporterer mandag om den pågående undersøkelsen, som så langt ikke tyder på at teknisk svikt medvirket til ulykken.

– Det er så langt ikke funnet noen tekniske feil med helikopteret, men det kan ikke utelukkes på nåværende tidspunkt, skriver SHK som skal undersøke vraket nærmere i hangaren de har på Kjeller.

Flatt og høy hastighet

Helikopteret ble operert av Midtnorsk helikopterservice og det havarerte på et jorde om lag 450 meter fra selskapets base.

SHK skriver at havaristedet ligger cirka ti meter lavere enn avgangsplassen og at helikopteret har truffet bakken flatt og med høy hastighet.

Bilder fra havaristedet tyder på at helikopteret var intakt da det styrtet, der kritiske komponenter som hovedrotor og hale sitter på plass. SHK har tidligere overfor TU bekreftet at de så langt ikke har funnet deler fra helikopteret på andre steder enn på havaristedet.

Politiet har opplyst at det var tett tåke den formiddagen ulykken skjedde, uten at det dermed er sagt at det var dårlig sikt der helikopteret fløy.

I sin faktaboks betegner SHK flygeforholdene som VMC, altså «Visual Meteorological Conditions» som beskriver de meteorologiske forholdene som kreves for å fly etter visuelle flygeregler (VFR).

Teknisk Ukeblad får opplyst fra Havarikommisjonen at dette kun beskriver rammen for flygingen og ikke sier noe om de faktiske værforholdene da ulykken skjedde.

Helikopteret var ikke utstyrt med ferdsskriver, noe det heller ikke er krav om, men som de siste ni årene er levert i nyproduserte helikoptre av samme type som Airbus nå betegner som H125.

Svært utbredt

AS350/H125 er blant verdens mest utbredte helikoptre. Det er produsert over sju tusen av dem i ulike versjoner siden 1975. Av de 269 helikoptrene som er registrert i Norsk luftfartøyregister, er 86 helikoptre en AS350.

Når hvert tredje norske helikopter er et AS350, som brukes mye til mange ulike formål, sier det seg selv at typen også vil være tungt representert i ulykkesstatistikken.

Imidlertid har helikoptertypen en kjent begrensning, som trolig har vært medvirkende årsak til to alvorlige ulykker de to helikopterulykkene som har krevd flest liv i tillegg til Turøy-ulykken, nemlig et fenomen som kalles «servo transparency», det vil si overbelastning av de hydrauliske servoene.

Dette var sannsynligvis den utløsende årsaken til Alta-ulykken 31. august 2019, som kostet seks mennesker livet, og også til ulykken ved Dalamot i Ullensvang kommune 4. juli 2011, der alle fem om bord omkom.

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.