HMS

Har du rett til sykepenger dersom du blir satt i Korona-karantene?

Og kan arbeidsgiver sende deg til et utsatt område? Tekna svarer.

Advokat og avdelingsleder Anne Cathrine Hunstad ved Teknas juridiske kontor svarer.
Advokat og avdelingsleder Anne Cathrine Hunstad ved Teknas juridiske kontor svarer. Foto: Tekna
5. mars 2020 - 13:12

Tekna, foreningen for masterutdannede, får i disse dager en rekke spørsmål om hvordan deres medlemmer skal forholde seg til mistanke om smitte av korona-viruset på arbeidsplassen.

Et av spørsmålene er om ansatte har rett til sykepenger dersom arbeidsgiver pålegger en å holde seg hjemme på grunn av mistanke om smitte, og man av ulike årsaker ikke kan gjøre jobben hjemmefra.

Advokat og avdelingsleder Anne Cathrine Hunstad ved Teknas juridiske kontor svarer:

– Rett til sykepenger avhenger i all hovedsak av at du selv er arbeidsufør på grunn av sykdom. Men Nav har nylig presisert at dersom det foreligger uttalt frykt for smittefare, kan det likevel gi rett til sykemelding, sier Hunstad.

Denne frykten må imidlertid bekreftes av en lege. Det holder ikke at arbeidsgiver selv mener at én eller flere medarbeidere må holde seg borte fra kontoret.

Hvis bedriften på eget initiativ ber ansatte holde seg hjemme, hvis ansatte for eksempel har vært på reise, men ikke innenfor en av de definerte smittesonene, mener Tekna at arbeidsgiver må betale lønn i perioden. Den holdningen deler også NHO.

Flere Tekna-medlemmer har reagert på at arbeidsgiver har bedt dem om å ha hjemmekontor.

– Hvis arbeidsgiver ber deg være hjemme, må arbeidsgiver ta den kostnaden. Arbeidsgiver må ha en saklig begrunnelse for å be deg være hjemme, som for eksempel at du har vært i en smittesone, eller at man er i andre situasjoner som strider mot UDs reiseråd og Folkehelseinstituttets anbefalinger, sier Hunstad.

Om ansatte opplever at arbeidsgiver ikke har saklig grunn for å kreve at de holder seg hjemme, bør man få en leges vurdering av situasjonen, mener Tekna.

Hunstad påpeker at om du har besøkt risikoutsatte områder så vil det være innenfor arbeidsgivers styringsrett å kreve at du jobber hjemmefra en periode, for å hindre at den ansatte smitter andre.

I det eksisterende frikjølingsanlegget der Øistein Fosse Mathisen (t.v.) og Fredrik Nessa Nordtun står, pumpes sjøvann og ferskvann gjennom en varmeveksler slik at næringsbyggene får kaldt kjølevann, mens lunkent sjøvann går tilbake til fjorden. Når dette skal betjene kontorbygg i Jåttåvågen nord, må pumpeanlegget oppgraderes, og sjøvannet får en ekstrarunde før retur til Gandsfjorden.
Les også

Gjenbrukt kjølevann sparer energi og areal

Kan arbeidsgiver tvinge deg til å reise?

For å snu problemstillingen på hodet: Hva hvis arbeidsgiver pålegger deg å dra på tjenestereise til utlandet, og du er engstelig for å dra?

– Arbeidsgiver må først og fremst følge myndighetenes reiseråd, slik at man ikke pålegger reiser til områder der det er frarådet å dra. Det vil være urimelig å kreve, og da må det være helt spesielle grunner jeg i farten ikke kommer på hva skulle være, sier Hunstad.

Ut over det kan arbeidsgiver i utgangspunktet pålegge ansatte å dra på tjenestereise, mener Tekna.

– Men vi anbefaler ansatte å ha en god dialog med bedriftsledelsen, og spille inn alternative løsninger til reisen og om de forhold som tilsier at du ikke skal reise, som for eksempel egen eller families helsesituasjon, råder Hunstad.

Kan ikke permittere på grunn av smittefare

Tekna har også fått spørsmål om hva som kan være grunn nok for en bedrift til å permittere ansatte.

Ifølge Tekna kan bedrifter i visse tilfeller kunne permittere ansatte følge av koronaviruset. Forutsetningen er at selskapet kan vise til «saklig grunn», det vil si forhold som gjør at bedriften ikke kan sysselsette arbeidstakerne på en økonomisk forsvarlig måte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Arbeidsgiver kan ha saklig grunn til å permittere ansatte når det for eksempel foreligger en midlertidig stopp i ordretilgang. Vi kan ikke se at frykt for smittefare kan være saklig grunn til permittering.

– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi, sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
Les også

Sprengkulde tapper bilbatteriet: – Står du der i småsko og tynne klær, har du et problem

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.