KNUSENDE RAPPORT: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete har satt trykk på inspeksjonene av Norges 800-1000 tunneler. 15. februar fikk hun rapporten fra utvalget som gransket raset i Hanekleiv-tunnelen. Vegdirektør Olav Søfteland (t.h.) tar selvkritikk. I midten statssekretær Steinulf Tungesvik. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Hanekleivraset får etterspill i Stortinget

  • Bygg

I mai får Stortinget en egen samleproposisjon om arbeidet Samferdselsdepartementet gjør i kjølvannet av raset i Hanekleivtunnelen.

Viktig sak

- Jeg er først og fremst svært glad for at ingen ble skadd i forbindelse med raset i Hanekleivtunnelen. Saken er så viktig at jeg nå vil legge mine vurderinger fram for Stortinget, sier statsråd Liv Signe Navarsete.

Etter at samferdselsministeren fikk overlevert granskningsrapporten om raset i Hanekleivtunnelen, ga hun Vegdirektoratet beskjed om å gå igjennom egne kontrollrutiner.

Gjennomgå rutiner

- Jeg ber nå Vegdirektoratet om å komme med en vurdering av rapporten, hvor direktoratet også gjør rede for egne interne kontrollrutiner og om de eventuelt bør endres, sa Navarsete på pressekonferansen.

Navarsete påpekte at mange av punktene som rapporten kritiserte i ettertid er utbedret og endret.

Pris mindre viktig

- Noen av manglene er rettet opp, men nå må vi følge opp de punktene som ikke er kommet langt nok. Vi vil se på rutinene for forarbeider, krav i byggeprosessen, dokumentasjonskontroll og forhold rundt arkivering, sa Navarsete.

En konklusjon i innspillet til Stortinget kunne statsråden forskuttere:

- Pris skal bli en mindre viktig faktor, fastslo Navarsete.