PØLSE TIL BESVÆR: Slik ser en polyesterpølse ut. Betongelementet i Hanekleivtunnelen raste ned fordi boltene ikke var lange nok til å penetrere patronene. (Bilde: Statens vegvesen / Montasje: Teknisk Ukeblad)
MONTERING: Slik skal det gjøres, dersom det gjøres forskriftsmessig. Borehullet tilpasses bolt og patron, polyesterpatronen føres inn i hullet ved hjelp av bolten, bolten roteres og mates gjennom patronen, deretter låses bolten mens drillen reverseres. (Bilde: Ørsta Stål)

Hanekleiv: Boltene manglet forankring

  • Bygg

Boltene var - som TU.no skrev i forrige uke, for korte, men det var ikke hele årsaken til ulykken:

Problemet var at boltene var så korte at de ikke nådde helt inn i polyesterpølsa.

En polyesterpølse er en patron med et 2-komponent lim som skal blandes og herde for å gi boltene skikkelig forankring til fjellet. Når bolten ikke skrus gjennom hele pølsa, blir ikke limet blandet tilstrekkelig.

Ikke forankret

– Boltene var for korte i den forstand at de ikke var forankret. Hullet var boret så langt det skulle, men bolten hadde ikke penetrert hele lengden av polyesterpølsa som skal roteres for å blande limet, sier Tore Gomo, som er prosjektleder for reparasjonene i Vestfold-tunnelene hos Statens vegvesen.

På oppdrag fra politiet i Sande kommune har SINTEF kjerneboret boltehullene for å se hvordan boltene var festet.

– Det er derfor jeg nå kan si at forankringen ikke var som den skal. Limet var ufullstendig mikset, sier Gomo.

Påviste feil

Politioverbetjent Svein Kristensen ved Sande lensmannskontor vil foreløpig si lite om saken.

– Det er påvist noe som ikke er som det skulle være, både med lengde og festeanordning. Det høres ut som om TU.no vet en del allerede, men jeg vil ikke si noe mer før jeg har fått den skriftlige redegjørelsen fra SINTEF, sier Kristensen.

Arbeidstilsynet bistår politiet i arbeidet, og de vil sannsynligvis ha en anmodning om videre etterforskning klar neste uke.

Må velge

Akkurat nå jobber Statens vegvesen og Veidekke med å bestemme hvilken sikringsmetode de skal velge for å kunne gjenoppta veggstøp i Hanekleivtunnelen. Støpingen ble stoppet etter at et betongelement raste ned 28. mai. Begge parter har foreslått flere alternativer, og nå står det mellom tre:

  1. Bore inn en bolt oppe og en nede med to meters forankringslengde på elementet.
  2. Ivareta sikring med eksisterende bolter. Dette forutsetter prøvetrekking, noe som er arbeidskrevende og vanskelig å verifisere.
  3. Bore inn fire nye bolter: To oppe, som erstatter de eksisterende, og to i hvert hjørne nede.

Etter det TU kjenner til, heller det mot at alternativ 3 vil bli valgt.

Avgjør ytterligere sikring

Det gjenstår cirka 300 meter veggstøp i Hanekleivtunnelen. Støpingen er det eneste arbeidet som ikke er gjenopptatt etter ulykken.

Statens vegvesen har ikke bestemt om det skal gjennomføres ekstra sikringstiltak for de resterende veggelementene. De hadde et møte om dette med prosjekterende konsulent og kvalitetssikringskonsulenten fra SINTEF i går (mandag), men noen avgjørelse er ennå ikke tatt.

– Jeg er nesten sikker på at det ikke gjøres noe med de resterende elementene. De skal sitte som spikret slik det er nå, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke.