INDUSTRI

Han grunnla Tesla. Her er hans nye selskap

«Wrightspeed».

Ian Wright drar ut pluggen fra en av lastebilene selskapet har installert den elektriske drivlinjen sin på.
Ian Wright drar ut pluggen fra en av lastebilene selskapet har installert den elektriske drivlinjen sin på. Bilde: Marcio Jose Sanchez/AP/NTB scanpix
Stein Jarle OlsenTestansvarlig
10. juni 2015 - 20:28

For 12 år siden var Ian Wright med på å grunnlegge Tesla Motors, et selskap de aller, aller fleste kjenner i dag.

Nå er han klar med sitt nye prosjekt - å elektrifisere drivstoffslukende lastebiler. Det skriver Associated Press.

Lager drivlinjer

Wrights nye selskap er kalt Wrightspeed, og lager ikke hele lastebilen, men hybrid-elektriske drivlinjer som kan installeres på lastebiler og vogntog.

– Vi sparer mye på drivstoff. Vi sparer mye på vedlikehold og vi gjør det enklere å overholde utslippskravene, sier Wright til AP. Han forlot Tesla allerede i 2005, en god stund før selskapet tok ordentlig av.

Drivlinja til Wrightspeed består av en elmotor, et batterisystem og en strømgenerator som kan kjøre på alt fra diesel til Jet A-drivstoff og naturgass, og som lader batteriet underveis.

Lastebilen kan kjøre på batterikraft i snaut 50 kilometer før generatoren slår inn. Det skal gi rundt regnet en halvering av drivstofforbruket, og en ekstra bonus er at bilene blir mer stillegående.

Les også: Bli med inn i denne helt unike Tesla-en

Drivlinja til Wrightspeed gir elektrisk kjøring i cirka 50 kilometer før generatoren må ha fossil hjelp.
Drivlinja til Wrightspeed gir elektrisk kjøring i cirka 50 kilometer før generatoren må ha fossil hjelp.

Billigere enn en ny

Wrightspeed har først og fremst skapt interesse blant selskaper som slåss for å møte Californias nye og strengere utslippsstandarder, men som ikke ønsker å bytte ut hele lastebilen.

Det koster mellom 150.000 og 200.000 dollar å bytte til en elektrisk drivlinje fra Wrightspeed, mens en ny søppelbil for eksempel koster rundt 500.000 dollar, skriver AP.

– Du kan ta lastebilen som du har investert alle disse pengene i og som fortsatt er i god stand, bytte til vår drivlinje og vips har du en lastebil som møter utslippskravene, sier Wright.

Selskapet jobber også sammen med leveringsselskapet FedEx for å oppgradere deres bilflåte.

Les også: Danske myndigheter advarer mot å lade elbilen fra stikkontakt hjemme

Nye utslippskrav i California gjør det vanskelig for lastebileiere. Det vil Wrightspeed utnytte.
Nye utslippskrav i California gjør det vanskelig for lastebileiere. Det vil Wrightspeed utnytte.
– Det neste storeRoute-drivlinja til Wrightspeed. Den leverer opptil 250 hestekrefter kontinuerlig og kan kjøre både på flytende drivstoff og gass.
– Det neste storeRoute-drivlinja til Wrightspeed. Den leverer opptil 250 hestekrefter kontinuerlig og kan kjøre både på flytende drivstoff og gass.

– Det neste store

For øyeblikket har selskapet hans rundt 25 ansatte, men de planlegger å utvide til 250 i løpet av de neste tre årene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Nå planlegger de å flytte til en gammel flyhangar i en nedlagt marinebase i Alameda.

Wright sier han tror elektriske lastebiler kan gjøre mer for å redusere klimautslippene enn personbiler.

– Det de (Tesla, journ. anm.) har gjort er fantastisk, men det vi gjør er det neste store. Det er enda bedre, sier Wright til AP.

Les også: Elbilen er langt mindre effektiv enn mange tror

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.