E39 MYRMEL-LUNDE

Halvveis og i rute på E39-tunnelen mellom Førde og Vadheim

Forrige uke kunne Statens vegvesen og entreprenører sprette bløtkake og markere 570 meter inndrift på den rundt en kilometer lange tunnelen Myrmel-Lunde.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. apr. 2022 - 09:21

– Arbeidet har gått fint, og vi ligger foran framdriftsplanen på tunnelen. Vi får jobbet jevnt og trutt, siden trafikken går fritt forbi på omkjøringsveien. Så dette er en god løsning, sier anleggsleder Pål Børslid i Birkeland Entreprenørforretning, som er hovedentreprenør på anlegget.

Siste arbeidsuke før påske fikk de som jobber på prosjektet kake fra Statens vegvesen som takk for god innsats med tunneldrivingen så langt. Nå har de passert 570 meter inndrift på den rundt en kilometer lange tunnelen, som skal trafikken under og bak gårdene på Myrmel på E39-strekninga mellom Førde og Vadheim.

Fv. Anders Brosveet, forsvarer for Killingmo Freseservice, og Kim Ellertsen, forsvarer for en av de ledende ansatte.
Les også

Killingmo-saken: – Dataene er manipulert i stor stil

Jobber godt og trygt

– Dere gjør en god jobb i tunnelen, og dere jobber godt med HMS. Arbeidet har så langt gått uten skader av noen art, så dette er noe som må markeres, sa byggeleder Jan Bjarne Thorsnes i Statens vegvesen.

Birkeland Entreprenørforretning har med seg Hirth Himle Entreprenør og Fosse Maskin og Transport på graving og masseflytting på anlegget. Mye sprengning må til for å få til linjeføringen på veien, og så langt er 75-80.000 kubikkmeter fjell sprengt ut langs dagsonen og en tilsvarende mengde er tatt ut fra tunnelen.

Massehåndtering og steinknusing foregår på riggområdet sør for tunnelen.

– Det ser ut til at vi får god massebalanse på anlegget. Kanskje vi får et lite overskudd , men det vil nok kunne brukes til å planere ut riggområdet helt på slutten av anleggstida, sier byggeleder Thorsnes.

Arbeid også på nordenden

Tunneldrivingen vil holde på gjennom våren og sommeren, og gjennomslag i tunnelen blir trolig i oktober. Fra nordsida er tunneldrivingen akkurat startet opp, og der skal det drives 40-50 meter innover, før arbeid med tunnelportal nord starter.

Stort sett har vært gode arbeidsforhold i vinter. Etter en snøfattig start, kom vinteren for fullt i januar og februar med mange store snømengder som ga en del arbeid med snørydding.

Veganlegget E39 Myrmel-Lunde sysselsetter rundt 40 personer fra entreprenørene og fem-seks personer på byggherrekontoret til Statens vegvesen. Inkludert personell fra Norconsult, som prosjekterer i totalentreprisen og Vegvesenet sitt tekniske støttepersonell, er rundt 60 personer engasjert i veibyggingen.

– Vi har et godt team med oss, som håndterer alle sider ved veibyggingen. Og vi er heldige som har fått et godt samarbeid med entreprenøren på anlegget, sier prosjektleder Svein Reidar Dale i Statens vegvesen, og får støtte fra anleggsleder Børslid hos entreprenøren.

Fra 1. juli og i tre år fremover er Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen på Ring 1 i Oslo stengt for all trafikk.
Les også

Datoen for Ring 1-stenging er klar

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.