Hålogalandsvegen

– Hålogalandsveien er et godt prosjekt for Norge - uansett Vegvesenets kost/nytte-beregninger

Tidligere samferdselsråd i Nordland, nå varaordfører i Sortland, Tove Bjørkmo sier hun er svært bekymret for den kost/nytte-vurderingen departementet har lagt til grunn i sin bestilling til Statens Vegvesen.

Varaordfører i Sortland og tidligere samferdselsråd i Nordland, Tove Mette Bjørkmo.
Varaordfører i Sortland og tidligere samferdselsråd i Nordland, Tove Mette Bjørkmo. Foto Erik Jenssen
Erik Jenssen
20. apr. 2020 - 12:48

Tove Mette Bjørkmo var en av lokalpolitikerne som gikk høyt på banen da vegvesenets forslag ble lagt frem.

 Nå holder hun muligheten åpen for at det kan gå bra likevel.

– Jeg er midlertidig beroliget ut fra det vi nå hører, men vi må følge dette nøye. Regionrådene må følge nøye med, og det blir viktig hva fylkestinget uttaler om saken. Og for alle de prosesser som skal gå frem til Stortinget må alle regionrådene i Hålogaland samsnakkes, og være enige og følge opp at den får den fremdriften vi er forespeilet, sier Bjørkmo.

Toget som sporet av i oktober er bare en av hendelsene som har ført til utfordringer på Nordlandsbanen den siste tiden.
Les også:

Politikere: «Akutt krise på Nordlandsbanen. Vi krever umiddelbar handling!»

Kost/nytte-vurderingen bekymrer

Bjørkmo sier hun er svært bekymret for den kost/nytte-vurderingen departementet har lagt til grunn i sin bestilling til Statens Vegvesen.

– Det er strenge kriterier til at det skal være mer nytte og mindre kostnad. De drar dette hardt til, og da er det vanskelig å argumentere for store prosjekter i nord. Trafikkmengden her vil aldri bli høy nok. Selv om man legger inn miljø, fjerning av flaskehalser og alt dette, så kommer vi sjelden på plussida i slike regnestykker, påpeker Bjørkmo.

Ras og uvær har ført til mye trøbbel på Nordlandsbanen den siste tiden.
Les også:

Leter desperat etter nye tog til Nordlandsbanen

Motkonjunktur-prosjekt

Hun mener Hålogalandsvegen i et større perspektiv uansett vil være et godt prosjekt for Norge.

– Det vil kanskje være en tid for å diskutere motkonjunkturpolitikk og den slags i kjølvannet av korona-krisen?

– Definitivt. Vi husker finanskrisen i 2008 som det nærmeste eksempelet. Det er om å gjøre å ha ting liggende klart i skuffa. Jeg jobbet den gangen nært regionvegsjef Torbjørn Naimak, og husker hvordan han slo fast at nå var det bare å grave i skuffa etter gode prosjekter som var lagt til side, og få dem framlagt til politisk behandling. Det er slik vi må tenke nå også, sier Bjørkmo.

Administrerende direktør Eirik Lie (t.v.) i Kongsberg Defence & Aerospace og Pierre Éric Pommellet, som er styreformann og administrerende direktør i Naval Group, er fornøyde med partneravtalen de nettopp har inngått.
Les også:

Kongsberg kan bli missil-leverandør til den franske marinen

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.