Dermed rykker konkurransen om prosjektering og bygging av ny E16 mellom Åsbygda og Olum stadig nærmere. Statens vegvesen forteller i en melding at de tar med seg Statens vegvesen tar med Hæhre, Skanska Norge AS og JV (Joint Venture) Implenia-Roadbridge videre i den såkalte konkurransepregede dialogen, der byggherren skal få et bedre innblikk i hvordan den enkelte entreprenør tenker å gjennomføre oppdraget.
Totalentreprise med konkurransepreget dialog
Det var i utgangspunktet dem entreprenører som meldte sin interesse til å prosjektere og bygge E16 mellom Åsbygda og Olum. Statens vegvesen har valt å gjennomføre gjennomføre prosjektet som en totalentreprise med konkurransepreget dialog med forutgående prekvalifisering. Prekvalifiseringen, hvor selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner, er nå ferdig.
– Etter prekvalifiseringen har vi valgt å gå videre med Hæhre, Skanska Norge AS og JV Implenia-Roadbridge til fasen med konkurransepreget dialog, forteller byggeleder Pål-Steinar Karlsen i Statens vegvesen.
10, 5 kilometer ny E16
Totalentreprenøren som tildeles oppdraget med ny E16 mellom Åsbygda og Olum skal prosjektere og bygge:
- 10,5 kilometer med ny E16 som tofeltsveg med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.
- En kilometer fylkesveg.
- 4,9 kilometer drifts- og skogsbilveger.
- 4,5 kilometer traktorveg.
- 12 stopplommer langs ny E16.
- To nødlommer langs ny E16.
- Overvann og dreneringssystem for alle øvrige veger.
- Omlegging av bekker og vassdrag nødvendig for gjennomføring av prosjektet.
- To planskilte kryss ved Kleggerud og Olum.
E16 Åsbygda-Olum er en av to hovedentrepriser for prosjektet E16 Eggemoen-Olum. Statens vegvesen har inngått kontrakt med PNC Norge AS om prosjektering og bygging av E16 Eggemoen-Åsbygda. Ny E16 mellom Eggemoen og Olum vil åpne for trafikk i 2022.