H2-framtid på hold

Framtidens miljøbil skal gå på hydrogen. Det har de fleste vært enige om ganske lenge. Vårt letteste grunnstoff blir bare til vann etter bruk og med brenselceller er energiutnyttelsen veldig høy.

Men framtiden er ikke hva den var. Litiumbatteriet, som har revolusjonert driftstiden til mobiltelefoner, mp3-spillere og bærbare PC-er blir snart å finne i bilene. Toyota har for alvor vist at hybridbilen har livets rett og alle de store bilprodusentene har utviklingsprogrammer i høygir. Mange av de store produsentene har nylig offentliggjort samarbeidsavtaler med batteriprodusenter, for nå er det neste generasjon hybrider som skal på veien; plug-in hybriden. Slike biler kan folk lade opp hjemme, og de vil kunne gå ganske mange mil på ren strøm. Ikke bare er de miljøvennlige, de kan kjøres for en krone eller to per mil.

Så hva da med hydrogen?

Akkurat nå ser det ut som bilprodusentene har mer enn nok med overgangen til hybrider og batteribiler. De vil nok selge som varmt hvetebrød fra dag en. Skulle det dukke opp en hydrogenbil, kan den bare brukes i noen få områder i verden. Det finnes ikke noen hydrogenbasert infrastruktur ennå, og det finnes få planer som er kommet stort lenger enn tanker på en PowerPoint. Alle har jo en strømplugg hjemme, og kraftnettet er godt utbygget. Det vil ikke være vanskelig å bygge ut elstasjoner for hurtiglading.

Hydrogenets framtid som energibærer er nok ikke nært forestående. Fra energien produseres til den brukes er det for mange tapsledd, selv om regnestykket ser vakkert ut når gassen er lagret i bilens tank. Kanskje vil hydrogen komme tilbake om noen år. Vi trenger nok før eller siden en miljøvennlig kjemisk energibærer.