ARKIVNYHETER

Gullkantet investering i Lappland.

Anders J. Steensen
19. okt. 2010 - 12:37
Vis mer

LAPPLAND: Det går unna når 100.000 tonn råmalm konsentreres til 500 tonn høyverdig kobbermalm hvert eneste døgn 365 dager i året. Dagbruddet, som ble åpnet i 1968, har blitt et skikkelig hull i bakken: Drøyt 3 km langt, en god kilometer bredt og rundt 400 meter dypt. Foruten kobber, inneholder malmen også litt gull og sølv.

Med ned nye investeringen kan Boliden også hente ut molybden fra malmen. Når full produksjon nås i 2014 vil gruven produsere 100 000 tonn kopper i året, 4 tonn gull. Med dagens rekordhøye priser vil det gi en årlig inntekt på like i underkant av 6 milliarder norske kroner.



Største investering

Gruven ble vedtatt utvidet i 2007. Da var kobberprisen på rundt 8000 dollar per tonn. Under selve utbyggingsfasen har kobberprisene rast, mens de i dag er opp på det rekordhøye nivået fra før finanskrisen. Opprinnelig var det planlagt at gruven skulle stenges ned i 2017, mens den nå kan drives til 2029 eller lengre.

– Prosjektet er det største i Bolidens historie og det forlenger vår største gruves levetid med over 10 år. Prosjektet har bitt gjennomført på tid og vi jobber med å få stabil produksjon, sier Jan Moström, som er sjef for forretningsområdet gruver i Boliden.

– Vi har gjennomført prosjektet med full fart til tross for lavkonjunktur med lave metallpriser under en stor del av prosjektperioden. Vi innviet den utvidete gruven 30 august nå da verdens etterspørsel etter kobber er rekordhøy, sier Bolidens administrerende direktør Lennart Evrell.



Ukentlige smell

En gang i uken tømmes hele bruddet for mennesker. En rekke 20 m dype hull fylles med flytende sprengstoff. Som detoneres etter alle kunstens regler. Nå er det nok malm å håndtere for XXXL gravemaskiner. Inntil 80 tonn i løftes i hvert jafs. På heavy duty anleggsmaskiner, som flytter rundt 300 tonn malm, på hver tur til knuseverket, 285 meter under bakkenivå.

Ut kommer malm som er maksimalt 25 cm. Deretter starter en 7 kilometers reise, på et 2 ½ meter bredt transportbånd. Tidligere ble denne transporten gjort med lastebiler. Neste stoppested, er et 90 meters høyt mellomlagerhus. Her er det plass til to døgns produksjon, eller 200.000 tonn malm.





Foredling

Fra mellomlageret går to parallelle transportbånd, inn i malmkonsentrasjonsverket. Først males malmen til stadig mindre biter, til slutt som store sandkorn. Deretter starter en omfattende flotasjonsprosess, hvor malmkornene, med de edle metallene, flyter til topps i tankene.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det er installert to nye store møller for å male ned malmen. Disse er blant verdens største med en kapasitet på rundt 2 200 tonn i timen. Hver av møllene drives elektrisk. De elektriske ringmotorene som drive møllene har hver en effekt på 22,5 MW.



Med tog

Metallkonsentratet, 500 tonn i døgnet, transporteres med tog til Bolidens Rönnskär, smelteverk, 40 mil sørøst. Den utarmete malmen går tilbake til naturen som ”fyllmasse”, i nærheten av konsentrasjonsverket. Toppen dekkes til, slik at det hele etter hvert ser naturlig ut. Prosessvannet havner i et grunt, naturlig basseng. Angivelig rent nok for fisk. Om ikke gullfisk, kanskje kobberfisk?









Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.