Gull av gråstein

  • Bygg

Private og offentlige huseiere kan bokstavelig talt ikke få nok av heller og belegningsstein.

De store produsentene jobber på spreng for å dekke den sterkt økende etterspørselen.

Gode tall

Helle-boomen gir pene omsetningstall både hos Aalvedt Betong AS og Asak Miljøstein AS, som er blant de største produsentene i Norge.

Aaltvedt Betong omsatte i fjor for 120 millioner kroner. I 2004 omsatte selskapet for 68 millioner kroner. Asak Miljøstein omsatte for 135 millioner kroner i fjor og har økt antallet fabrikker fra fire til sju de siste årene, uten at selskapet av den grunn greier å dekke etterspørselen.

Også BMC Norge har merket økt etterspørsel etter stein og heller særlig i år.



Mer penger – mer stein

Salgssjef prosjekt Vigdis Olberg i Asak Miljøstein AS forklarer noe av oppgangen med sterk privatøkonomi.

– Folk blir stadig mer opptatt av å gjøre det pent hjemme og de er villig til å bruke mer penger på det enn tidligere. I tillegg satser mange på vedlikeholdsfrie uteområder, og det får man med heller og belegningsstein, sier Olberg til Teknisk Ukeblad.

Salgssjef Reidar Varpe hos konkurrenten Aaltvedt Betong rapporterer også om stadig sterkere privatmarked. Men i tillegg etterspør også offentlig sektor mer heller og belegningsstein.

– Mange steder legges det om fra asfalt til belegningsstein, sier Varpe.

Han påpeker særlig økning i belegningsstein som brukes utenfor garasjer, på parkeringsplasser og lignende steder hvor det er stor belastning på steinen.



Norsk stein

Generelt gode tider i byggebransjen gir også gode tider for heller og stein. Økonomiansvarlig hos BMC AS, Marianne Sætren, mener også at været har en innvirkning på salget.

– Kort vinter gir bedre salg, sier hun.

Steinen blir for det meste hentet og produsert i Norge.

– Heller og belegningsstein er tungt å frakte og vi har gode produsenter her i landet. Mesteparten av markedet dekkes av norske stein, sier Vigdis Olberg hos Asak Miljøstein.