IT

Grønn programvare

I DET GRØNNE:
Sjefen for SAS Institute i Norge, Frank Møllerup tror rapportering og anlyse kan hjelpe bedrifter til å redusere utslipp.
I DET GRØNNE: Sjefen for SAS Institute i Norge, Frank Møllerup tror rapportering og anlyse kan hjelpe bedrifter til å redusere utslipp. Bilde: unknown
5. juni 2008 - 15:53

— Alle må ta i et tak for å redde miljøet. Og det kan selv programvarebedrifter gjøre. De fleste kjenner nok oss for vår rolle innen BI – Business Intelligence hvor vi tilbyr programvare som gir beslutningstakere et bedre forståelsesgrunnlag. Nå utvider vi dette området til å omfatte de beslutningene en organisasjon må gjennomføre på miljøsiden, sier den norske sjefen for SAS Institute, Frank Møllerup.

Det er to av sine kjente ekspertiseområder SAS Institute nå har tilpasset slik at bedriftene kan få et bedre innsyn i sin egen miljøprofil; rapportering og analyse.



Rapportering

De tradisjonelle BI-verktøyene er utvidet slik at de kan rapportere hvordan det står til med organisasjonens CO 2-fotavtrykk og det er gjort på en måte som passer logisk inn i verdikjeden. Det skal være enkelt å finne ut både hvor mye utslipp som genereres og hvilke kostnader de er forbundet med.

— Det er først når man ser hvordan miljøkostnadene oppstår at man kan ta fornuftige beslutninger om hvordan man best kan sette inn tiltak og redusere utslippene, sier Møllerup.



Analyse

Mens rapporteringen gir informasjon om dagens situasjon gir analysen av miljøparametrene informasjon som kan brukes til å planlegge fremtiden.

—De som skal ta beslutninger som skal hjelpe dem til å redusere utslipp trenger verktøy for å finne ut hvilken strategi som er best. Det kan det nye analyseverktøyet vårt. Her kan vi simulere hva som skjer gjennom ulike tiltak og se hvilken påvirkning det har for både utslipp og kostnader i andre deler av organisasjonen. Ofte står folk over et vell av ulike valg og da trenger de å vite hva som er det mest optimale valget, sier han.



Sosialt ansvar

Satsingen på miljø er en naturlig utvikling innen det området som ofte kalles CSR - Corporate Social Responsibility og beskriver selskapets ansvar for samfunnet rundt.

— Selv om navnet kanskje ikke er så kjent ennå er det ikke noe nytt. Forløperen til dette vokste frem allerede for 20 år siden med finanskrisen i Asia. Siden da har feltet utviklet seg og tatt opp i seg bekymringen for CO 2-utslippene. I dag må alle bedrifter ha et fokus på miljø og miljøsatsing. Det viser undersøkelser som Mc Kinsey har utført. Utfordringen er at det er et gap fra tanke til handling. Det nye er at det nå er i ferd med å etablere seg en forbindelse mellom tiltakene og påvirkningen på bunnlinjen i selskapene. De som har god virksomhetsstyring gjør det bedre. Utviklingen på utslippssiden er ganske like den som har skjedd i lovgivningen og gitt oss regelverk slik som Basel og SOX hvor kravene er kommet fordi praksis har vært for dårlig, sier Møllerup.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.