En fersk studie fra det føderale amerikanske luftfartsorganet Federal Aviation Agency (FAA), avdekker at de amerikanske flyselskapene selv har hovedskylden for elendigheten: Køer, overbooking og kansellering skyldes at flyselskapene bestiller for mange avganger og landinger i forhold til flyplassens fysiske kapasitet.
Nedslående
For første gang har FAA analysert hvor mange avganger og landinger de enkelte flyplasser med rimelighet kan makte, og listen over sprengte flyplasser er nedslående lesning. Analysene viste at for eksempel LaGuardia-flyplassen i New York ikke kan klare mer enn 81 starter og landinger i timen, mens flyselskapene selv har satt opp 92.
Newark i New Jersey, som SAS bruker flittig, er ikke mye bedre, og Chicagos O'Hare som tidligere ble opplevd som verdens verste, ligger nå på fjerdeplass. Deretter følger San Fransisco Int., Philadelphia Int., Hartsfield Atlanta og Boston Logan. Merkelig nok ligger New Yorks Kennedy Int. helt nede på en åttende plass.
Og det blir verre: Ønsket økning på LaGuardia er 17 prosent opp fra dagens nivå, Chicago og San Fransisco vil øke 18 prosent, Newark 20 prosent og Philadelphia 23 prosent.
Studien setter skarpt lys på behovet for økt kapasitet, bedre trafikkledelse og bygging av nye flyplasser. Andre løsninger som skal diskuteres i Kongressen er å gi flyselskapene unntak fra antitrust-loven, slik at de kan samarbeide om avgangs- og landingstider – noe som i dag er forbudt – og kraftig å øke prisen for flyplassbruk i tider med topp etterspørsel (peak-prizing). Dessuten diskuterer man den minst populære løsningen, nemlig å redusere antall tillatte starter/landinger.
Hjelp fra loftet
Situasjonen i Europa er ikke analysert av FAA, men i flykretser heter det at Charles de Gaulles i Paris er verst, tett fulgt at Heathrow (London) og Roma. Mye av problemene i Europa kommer av at trafikkledelsen fortsatt ikke er fullt koordinert og at for mye luftrom fortsatt er reservert for militære formål. Litt hjelp har trafikken fått av at nye fly har en normal reisehøyde som ligger to kilometer over de gamles, slik at det nå er lettere å separere trafikken i høyden. Man har fått en klasse moderne fly som så å si kan «bruke loftet».
I denne sammenheng er Gardermoen det rene paradis, og flyplassen ligger på topp av den europeiske punktlighetstabellen. Men så er da også trafikken minimal i forhold til den på de europeiske storflyplassene.