NETTARKIV

Godt feste på det japanske markedet

ENKELT Å BRUKE: AutoSock er svært enkelt å bruke, og det setter japanerne stor pris på, mener Hiroko Tominaga fra Innovasjon Norge, som har en stor del av æren for AutoSock sin popularitet i Japan. I bilen sitter Norio Uchiyama fra utstyrsavdelingen i Nissan.
ENKELT Å BRUKE: AutoSock er svært enkelt å bruke, og det setter japanerne stor pris på, mener Hiroko Tominaga fra Innovasjon Norge, som har en stor del av æren for AutoSock sin popularitet i Japan. I bilen sitter Norio Uchiyama fra utstyrsavdelingen i Nissan.

AutoSock

– Grunnlagt i 1998 av Bård Løtveit

– Omsetning 2006: 100 millioner

– Forventet salg 2006: ca. 500.000 par

– Selges i 14 land, også hos de fleste norske forhandlere

– Godkjent av 12 bilprodusenter som originaltilbehør, inkludert BMW, Peugeot, og Mercedes-Benz

– Fabrikker i Litauen og India

– Etter flere års tester konkluderte vi med at AutoSock er det beste produktet vi kan tilby våre kunder, sier Riki Terasawa hos Nissan.

AutoSock er en norskutviklet sokk som enkelt kan trekkes over drivhjulene for å gi ekstra feste på glatt føre både for sommer- og vinterdekk. Store deler av Japan ligger i områder hvor det kun faller snø enkelte ganger i året, og Nissan ser derfor et bra marked for sokken.

– Vi håper å selge 10.000 par allerede denne vinteren, sier Norio Uchiyama hos Nissan i Tokyo.



Strenge kvalitetskrav

For tre år siden ble sokken godkjent som originaltilbehør for Toyota, Honda og Subaru, og nå følger altså Nissan og Mazda etter fra 1. oktober. Det betyr at produktet fra denne uken står på utstilling i salgslokalene og promoteres av forhandlere til millioner av japanske bilkjøpere. For å ende opp som originaltilbehør hos japanske bilforhandlere stilles det svært strenge krav til kvalitet og brukervennlighet, og det er svært få utenlandske produkter som når helt opp.

– Derfor er vi spesielt godt fornøyd med å ha fått avtaler på plass med så mange av de store bilprodusentene i Japan, sier Morten Dale, salgs- og markedssjef i AutoSock AS.



Sterkt patent

AutoSock ble startet i 1998, og omsatte i fjor for hele 100 millioner kroner. Nøkkelen til suksessen ligger i det unike tekstilmaterialet, samtidig som selskapet har lagt mye arbeid i å sikre seg patenter i alle de store markedene. Gjennom å tydelig håndheve patentet har AutoSock fått tillit og innpass hos de store og seriøse aktørene, mener Dale.

– I Japan har vi dessuten fått avgjørende hjelp av Hiroko Tominaga i Innovasjon Norge Tokyo. Uten henne som bindeledd til den japanske bilindustrien hadde vi aldri kunne fått den ledende posisjonen vi i dag har i Japan, mener Morten Dale i AutoSock.

Les mer om:
Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.