ENKELT Å BRUKE: AutoSock er svært enkelt å bruke, og det setter japanerne stor pris på, mener Hiroko Tominaga fra Innovasjon Norge, som har en stor del av æren for AutoSock sin popularitet i Japan. I bilen sitter Norio Uchiyama fra utstyrsavdelingen i Nissan. (Bilde: Autosocks)
REKLAME: Slik presenteres AutoSock i en fersk reklame som denne uken distribueres gjennom Nissan sine forhandlere over hele Japan. Foto: Nissan (Bilde: Foto: Nissan )
EUROPA: Her ses AutoSock montert på en Mercedes. I tillegg til de japanske selskapene er sokken godkjent av Mercedes, BMW, Volkswagen, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Peugeot og Citroën, og flere selskaper står på trappene. (Bilde: Foto: Autosocls)
MAZDA: Også Mazda startet å selge AutoSock fra 1. oktober. I tillegg til å være godkjent originaltilbehør for Toyota, Honda, Subaru og Nissan, selges også sokken gjennom vanlige butikker for biltilbehør. Foto: AutoSock. (Bilde: Autosocks)
GIR FESTE: Store deler av Japan inkludert storbyene Tokyo og Osaka har få dager med snø hver vinter, men det er på slike dager at en AutoSock kan komme godt med. Foto: AutoSock. (Bilde: Autosocks)
AUTOSOCK: Kommer komplett med sokken og hansker. Selve monteringen er gjort på et minutt. I Norge selges sokken hos de fleste bilforhandlere. Foto: AutoSock. (Bilde: Autosocks)
VIL SELGE 10.000: Nissan forteller at de håper å selge 10.000 par autosokker denne vinteren. Til venstre Hiroko Tominaga fra Innovasjon Norge, sammen med Norio Uchiyama, Asuka Ujita og Riki Terasawa. (Bilde: Autosocks)
SKRYTER AV AUTOSOCK: Det er svært vanskelig å bli godkjent som originaltilbehør til Nissan, og det viser at AutoSock er et svært godt produkt, sier Riki Terasawa (t.v.), Asuka Ujita og Norio Uchiyama til Teknisk Ukeblad. (Bilde: Autosocks)
FORNØYD: Japanerne stiller strenge krav til kvalitet og brukervennlighet, og derfor er vi ekstra godt fornøyd med å bli godkjent av så mange i Japan, forteller Morten Dale i AutoSock. (Bilde: Foto: AutoSock. )
FESTER GREPET: Fra 1. oktober er AutoSock godkjent som originaltilbehør også av Nissan. Asuka Ujita viser hvor enkelt den kan monteres på en Micra (heter March i Japan) foran hovedkvarteret i Tokyo. (Bilde: AUTOSOCKS)

Godt feste på det japanske markedet

  • nettarkiv

AutoSock

– Grunnlagt i 1998 av Bård Løtveit

– Omsetning 2006: 100 millioner

– Forventet salg 2006: ca. 500.000 par

– Selges i 14 land, også hos de fleste norske forhandlere

– Godkjent av 12 bilprodusenter som originaltilbehør, inkludert BMW, Peugeot, og Mercedes-Benz

– Fabrikker i Litauen og India

– Etter flere års tester konkluderte vi med at AutoSock er det beste produktet vi kan tilby våre kunder, sier Riki Terasawa hos Nissan.

AutoSock er en norskutviklet sokk som enkelt kan trekkes over drivhjulene for å gi ekstra feste på glatt føre både for sommer- og vinterdekk. Store deler av Japan ligger i områder hvor det kun faller snø enkelte ganger i året, og Nissan ser derfor et bra marked for sokken.

– Vi håper å selge 10.000 par allerede denne vinteren, sier Norio Uchiyama hos Nissan i Tokyo.





Strenge kvalitetskrav

For tre år siden ble sokken godkjent som originaltilbehør for Toyota, Honda og Subaru, og nå følger altså Nissan og Mazda etter fra 1. oktober. Det betyr at produktet fra denne uken står på utstilling i salgslokalene og promoteres av forhandlere til millioner av japanske bilkjøpere. For å ende opp som originaltilbehør hos japanske bilforhandlere stilles det svært strenge krav til kvalitet og brukervennlighet, og det er svært få utenlandske produkter som når helt opp.

– Derfor er vi spesielt godt fornøyd med å ha fått avtaler på plass med så mange av de store bilprodusentene i Japan, sier Morten Dale, salgs- og markedssjef i AutoSock AS.





Sterkt patent

AutoSock ble startet i 1998, og omsatte i fjor for hele 100 millioner kroner. Nøkkelen til suksessen ligger i det unike tekstilmaterialet, samtidig som selskapet har lagt mye arbeid i å sikre seg patenter i alle de store markedene. Gjennom å tydelig håndheve patentet har AutoSock fått tillit og innpass hos de store og seriøse aktørene, mener Dale.

– I Japan har vi dessuten fått avgjørende hjelp av Hiroko Tominaga i Innovasjon Norge Tokyo. Uten henne som bindeledd til den japanske bilindustrien hadde vi aldri kunne fått den ledende posisjonen vi i dag har i Japan, mener Morten Dale i AutoSock.