HØY REGULARITET: EN omfattende revisjon av arbeidsrutinenen etter brannen i 2004 har gitt god drift på Mongstad (Bilde: Anders J. Steensen)
VOC ANLEGG: Et nytt VOC anlegg for å håndtere fordampingen fra oljeproduktene på Mongstad skal bygges ved inntaket av Troll Olje på raffineriet. (Bilde: Anders J. Steensen)
REDUERT FAKTLING: Statoil hars om mål å redusere faklingen, blan annet gjennom forbrenning i et kraftvarmeverk (Bilde: Anders J. Steensen)

God drift på Mongstad

  • Olje og gass

Mongstad: Konsernsjef Helge Lund er særdeles fornøyd med resultatene på Mongstad. Han understreker at den gode driften sørger for at raffineriet er lønnsomt. – En systematisk gjennomgang av alle driftsrutiner og prosedyrer etter brannen 12. juli 2004 har gitt resultater, forteller raffineridirektør Bjørn Kåre Viken.

Allerede i Statoils egne granskingsutvalg kom det frem at mangelfulle rutiner og manglende kommunikasjon i de ulike leddene medførte at brannen oppsto, med påfølgende skader for 100 millioner kroner. Nye og forbedrede rutiner bidrar til at Mongstad nå har en regularitet på 98.5 prosent, hvilket er svært høyt for raffinerier av Mongstad størrelse.

Det er fortsatt rom for forbedring. Raffineriet ble bygget på 1970-tallet, og oppgradert og utvidet på 80-tallet. Teknologien i raffineriet er ikke energieffktiv, og store mengder gass går til spille gjennom selve raffineringen. Gass fra raffineringprosessene brennes i gamle ovner for å varme råoljen før raffinering. Overskytende gass brennes i fakkel. I dag er eneregieffektiviteten nede under 50 prosent. Statoil har foreslått å fornye anlegget ved å brenne avgassene i en gassturbin og generere kraft i tillegg til nødvendig varme, og dermed øke energieffektiviteten til 70 prosent, med mål om å nå 80 prosent virkningsgrad i stedet. – Vi anser dette som et viktig miljøprosjekt for raffineriet. På sikt vil vi kunne redusere avbrenningen i fakkel betydelig, forteller informasjonssjef Kåre Ness.

Et nytt VOC-anlegg for å fange opp skadelige utslipp ved lasting og lossing ved raffineriet er et annet tiltak som gjennomføres i disse dager. Mongstad er Europas nest største havn for råolje. Vel 20 prosent av all olje som produseres på norsk sokkel eksporteres fra utskipningshavna til raffinerier i Europa og Nord-Amerika.