Norske Autostore har en fenomenal internasjonal suksess med sitt avanserte robotlager for store lagre.
Nå har det norske selskapet Blue Robot AS i Tønsberg utviklet en helt ny type robotlager, men for mye mindre selskaper. Det gjør at de også kan redusere kostnader og bli mer effektive.
Enklere konstruksjon
I stedet for å ha mange autonome roboter som beveger seg på toppen av stabler av lagerkasser, som hos Autostore, er Blue Robots robotlager en vesentlig enklere konstruksjon. All mekanikken som trengs kan bygges inn i eksisterende lagerlokale og øke både kapasiteten og effektiviteten betydelig. Robotsystemet settes inn i form av en selvbærende portalkonstruksjon uten så strenge krav til lokalet. Selve roboten beveger seg i et X-Y- mønster på toppen, ikke ulikt et kransystem vi finner i fabrikklokaler der tunge ting skal flyttes rundt. Det denne roboten skal flytte på er ikke så tungt. Her gjelder det å jobbe raskt og presist i stedet.
Roboten beveger seg raskt over stablene av kasser som står tett i tett i et rutenettmønster. Når den er på plass over riktig stabel senker den ned en gripemekanisme som kan ta tak i den øverste kassen. De er standard Eurotech-kasser som måler 60 x 40 cm i tre ulike høyder inntil 32,5 cm. De kan veie opptil 30 kilo hver.
Roboten kan utføre en henteoperasjon gjennomsnittlig hvert 20. sekund fra topplaget og til kassen er levert til pakkestasjonen.
Kompakt
Fordi kassene stables på denne måten, slipper man unna hyllesystemet i et vanlig lager. I et slikt tradisjonelt lager må det være plass mellom reolene til å bevege seg og for å komme til med stiger eller gaffeltrucker.
– Det er opptil tre ganger mer plasseffektivt å stable kasser på denne måten, men det er bare en av fordelene med et robotlager. Det viktigste er selve effektiviseringen av lagerdriften. Det eneste vi trenger for å installere et robotlager er flatt gulv, strøm, internett og fire meter takhøyde, sier daglig leder i Blue Robot AS, Arnor Jonasson.
Tar nattskiftet
Om dagen er den viktigste jobben til robotlageret å hente kasser og legge den i riktig rekkefølge til stasjonene som plukker og sender varer videre. I løpet av natta skal neste arbeidsdag forberedes. Når neste dags arbeidsliste foreligger, har man også informasjon til å beregne en ny posisjon på kassene i lageret. Gjennom natta jobber roboten med å stable kassene til riktig beregnede rekkefølgen. Når folk kommer på jobben for å samle sammen og sende ut varer ligger kassene klare og nye kan leveres pakkestasjonen svært raskt.
Mye av nattjobben går ut på å hente opp kasser som ligger lenger ned i stablene. Da vil kassene over bli løftet opp og lagt til siden så den riktige kassen kan hentes og posisjonert riktig i forhold til pakkestasjonen. Når det er gjort blir kassene som er løftet unna satt tilbake.
Skybasert
– Det er algoritmene som optimaliserer og styrer driften av lageret som er mye av hemmeligheten her. Til syvende og sist er det posisjonen til hver enkelt kasse som bestemmer hvor effektivt lageret er. Det handler om å få de riktige kassene frem så effektivt som mulig i forhold til behovene og å plassere dem tilbake i lageret etterpå best mulig i forhold til omløpshastigheten av innholdet, sier daglig leder i Blue Robot, Arnor Jonasson.
Samtidig skal tomme kasser ut og etterfylte kasser inn. Noen jobber er prioritert, mens andre jobber kan gjøres når det er tid til det. Hele tiden må algoritmene holde rede på alt innholdet og sørge for optimalisering av posisjonene i lageret.
All optimaliseringen er overlatt til en Azure-basert skyløsning. Det gjør at det er tilgang på nok datakraft og at data ikke kan gå tapt. Det er umåtelig viktig at det til enhver tid finnes en oversikt over tilstanden til alle kassene i lageret og hvor de befinner seg. Skyløsningen gjør at de også kan ha høy nok sikkerhet og at man kan oppgradere lokal programvare over nettet.
– Grensesnittet mot lageret er webbasert og koblet til skyen, men kan naturligvis også kjøres lokalt sier han.
Minimerer feil
Et lager som er robotisert på denne måten gjør ikke feil og sørger for at folk som jobber med det også gjør langt færre feil. Arbeidsoppgavene blir forenklet ved at plukking og pakking for videre utsendelse skjer opp et sted.
– Selve lageret har en leveringspresisjon på over 99,99 prosent, sier Jonasson.

Med betydelig erfaring innen både maskindesign og mekatronikk har Skiensbedriften Cody vært en sentral medspiller for å utvikle selve roboten.
En av utfordringene med en slik robot er å bygge inn den nødvendig presisjonen og at den holder seg over tid. Det å bevege roboten i X-Y-posisjon over kassene er ikke vanskelig, men å finne den riktige mekanismen som kan senke ned og heise opp kasser inntil tre meter under krever en svært god løsning.
– Selve gripemekanismen heises opp og ned fra robotvognen under taket med fire svært sterke og holdbare fiberliner. De opererer ut fra en spesialdesignet løsning som holder dem synkronisert. Den mekanismen er svært stabil og gir oss den presisjonen vi trenger på maks tre millimeter lengst ned til den nederste kassen, sier salgssjef i Cody, Magnus Skoglund Larsen.
Alene på markedet
Det tekniske prinsippet bak Blue Robot høres både smart og veldig logisk ut. Man skulle tro at slikt fantes masse av rundt om i verden.
– Det har vi selvfølgelig sjekket. Vi har lett høyt og lavt etter liknende løsninger, men så langt har vi ikke funnet noen konkurrenter. Det er egentlig litt rart når vi ser alle fordelene robotteknologien kan tilby. Spesielt i land hvor lønnsutgiftene er store og hvor tilgangen på stabil arbeidskraft er knapp, slik den er her i landet. Det kan ha litt å gjøre med at det er store lager som er først ute med automatlagre, og at ingen har tenkt så mye på SMB-markedet ennå, sier Jonasson.
Han tror teknologien deres har fordeler som ingen andre i Norden kan tilby. Hvis det betyr at mulige kunder ville satse på Blue Robot ville det kunne bety en opphetning på en halv milliard kroner. Her er det ingen ting i veien med ambisjonene.
I drift i Østfold
Det første lageret som er levert finnes i Østfold og har vært i drift en tid. Selskapet tror markedet for mindre automatlagre vil vokse mye. Både i Norge og i andre land. Typiske brukere er alle som driver med netthandel og tredjeparts logistikkleverandører.
– Små og mellomstore varelagre er det åpenlyse markedet for oss, sier Jonasson.

Rask tilbakebetaling
Jonasson antyder at prisen på et slikt lager avhenger av størrelsen og antallet stasjoner man vil ha, men ligger typisk fra fire til syv millioner.
– Det er stor interesse for å gjennomføre slik automatisering og vi har tilbud ute på flere robotlagere. Når alt er klart til montering tar det bare noen dager fra man begynner å bygge opp portalen til lageret er i drift, sier han.
Jonasson mener at i tillegg til at investeringen i et automatisert lager kan regnes hjem i kroner og øre, dreier det seg også om å bedre arbeidsmiljøet for de ansatte som slipper tunge løft og slitasjeskader.
– Vi tror også det vil være en stor gevinst i situasjoner der det trengs deltidshjelp når det er høy aktivitet og ferieavvikling. Vår løsning er designet for å være effektiv og enkel å operere for nye medarbeidere som ikke kjenner lageret fra før. Man sparer mye tid og reduserer feilplukk ved at varene kommer til plukkeren fremfor at plukkeren kommer til varene, sier han.