NYTT FORSØKSPROSJEKT: Veolia Miljø skal finne ut hvordan den økende mengden med kasserte fritidsbåter unngår å bli liggende i naturen. Materialet i gamle fritidsbåter skal gjenvinnes og bli til nye båter. Komposittmaterialet i motorbåtskrog kan også bli brukt i andre produkter. (Bilde: Espen Zachariassen)
NYTT FORSØKSPROSJEKT: Veolia Miljø skal finne ut hvordan den økende mengden med kasserte fritidsbåter unngår å bli liggende i naturen. Materialet i gamle fritidsbåter skal gjenvinnes og bli til nye båter. Komposittmaterialet i motorbåtskrog kan også bli brukt i andre produkter. (Bilde: Espen Zachariassen)
Prosjektleder i Sintef, Fabrice Lapique. (Bilde: Jannicke Nilsen)

Gjenvinner gamle fritidsbåter

  • Industri

Liggende ved sjøkanten, i en hage eller senket til havets bunn. Det er den vanligste skjebnen til gamle fritidsbåter..

Rundt 5 500 båter ble utrangert i 2007. Beregninger viser at om lag 1000 av dem ble levert til avfallsmottak.

Stort problem

Det finnes i dag ingen ordning for kasserte og utrangerte fritidsbåter, slik det gjør med biler. En ny undersøkelse utført i regi av Statens forurensingstilsyn viser samtidig at forurensingsproblemet vil øke betydelig de neste 10-30 årene.

Nå har Veolia Miljø og Sintef fått 3,8 millioner kroner fra Forskningsrådet for å finne ut av hvordan utrangerte fritidsbåter kan gjenvinnes.

Forlatt

- Disse båtene blir forlatt på land og i vann, men det er store verdier i disse båtene. Utfordringen blir å gjøre resirkuleringen billig nok, for det nye materialet kan ikke være for dyrt, sier prosjektleder i Sintef, Fabrice Lapique.

Resirkulering av båter innebærer en omfattende prosess, alt fra lokalisering av båtene og innsamling til demontering og stripping, sammenpressing og frakt til gjenvinningsanlegget, før selve gjenvinningsprosessen kan starte.

Gjenvinner

En annen utfordring er at båtskrog ofte består av herdet plast, såkalt komposittmateriale, som ikke kan smeltes og støpes om til andre produkter.

- Vi skal blant annet forsøke å knuse kompositt til pulver og bruke det som tilsettingstoff for å øke styrken i nytt komposittmateriale, som kan bli brukt i mange andre sammenhenger. Vi skal også forsøke kjemisk gjenvinning, å prøve og spalte molekylene i komposittmaterialet, sier Lapique.

Kostbar prosess

I dag tjener ikke båteier noe på å levere båten til avfallsdeponi. Veolia skal foreslå økonomiske insentiver som sikrer at båteier leverer båten til innsamling, samtidig som kostnaden ved å bearbeide og gjenvinne båtene blir dekket.

- Verdien av materialet som blir gjenvunnet vil ikke dekke kostnadene ved innsamling, håndtering og hele gjenvinningsprosessen. Vi kommer til å se på om det vil lønne seg å innføre en pantordning, i tillegg til en ekstrafinansiering gjennom båtforsikringen, sier markedsdirektør Jan Fredrik Berman i Veolia Miljø, som er tildelt ansvaret for hele prosjektet.

Resultatet kan være at båteiere hvert år må betale en årlig sum gjennom forsikringen, som dekker kostnadene når båten skal gjenvinnes etter 20-25 år. Fritidsbåter kan få et påslag i prisen, som båteier kan utkassere når båten leveres til innsamling.

Flere samarbeidspartnere har meldt interesse for prosjektet, som Norsk Industri har tatt initiativ til. Fra før deltar blant annet plastprodusenten Reichhold AS og Askeladd-produsenten Henrik J. Askviks Sønner AS.