BYGG

Gjennomslag i Lørentunnelen

300.000 kubikkmeter masse er flyttet ut av Lørentunnelen. I dag ble det gjennomslag.
300.000 kubikkmeter masse er flyttet ut av Lørentunnelen. I dag ble det gjennomslag. Bilde: Scanpix
Truls Tunmo
10. feb. 2011 - 15:02
Vis mer

Det var byrådsleder Stian Berger Røsland fyrte av den siste salven som markerte gjennomslaget i det første av tunnelens to løp.



20 000 lastebillass

Tilsammen er 330 000 kubikkmeter med masser tilsvarende 20 000 lastebillass er fraktet ut av fjelltunnelen.

Det har gått med ca. 260 000 kilo sprengstoff. Arbeidet har gått etter planen.

Sprengningsarbeidet har pågått i 22 måneder og fjelltunnelen har en kostnad på om lag 600 millioner kroner.



– Utfordrende

– Å bygge tunnel i hovedstaden, der naboer og mange trafikanter blir direkte berørt, er utfordrende, sier Mari Barstad, prosjektleder i Statens vegvesen.

Gjennomslaget i det andre løpet er ventet i slutten av februar.

AVLASTER RING 3: Lørentunnelen vil være med på å ta trafikken bort fra dagens Ring 3, som blir en lokalvei. Statens vegvesen

Minimal trafikk

Etter at Lørentunnelen tas i bruk i 2013 er det forventet en reduksjon i biltrafikken fra 80 000 til 10 000 biler i døgnet på dagens Ring 3 som da blir en lokalvei.

– En viktig milepæl er nådd i prosjektet, som skal sørge for økt trafikksikkerhet og bedre trafikkavvikling, i tillegg til mindre støy og forurensing for beboerne i området, sier Sidsel Sandelien, regionvegsjef i Statens vegvesen Region øst.

Omfattende arbeid gjenstår

Det gjenstår fortsatt mye arbeid før tunnelen kan tas i bruk i 2013. I tillegg til at det siste løpet skal sprenges ferdig, skal vann- og frostsikringshvelv monteres.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Det skal legges vannledninger gjennom tunnelen. Omfattende elektroarbeid gjenstår for at belysning, sikkerhetsutstyr, som blant annet videoovervåking og SOS-telefoner, og ventilasjonsvifter skal komme på plass.

Dessuten skal selve veibanen bygges.

LØRENTUNNELEN: Slik vil Lørentunnelen se ut fra luften når den blir ferdig. Statens vegvesen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.