tunneler

Gjennomslag i Flotunnelen - viktig rassikring for bygd i Stryn

Dermed var det hull tvers igjennom den fire kilometer lange tunnelen mellom Flo og Veslebygda i Stryn kommune.

En fornøyd gjeng på den siste røysa i Flotunnelen.
En fornøyd gjeng på den siste røysa i Flotunnelen.
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
5. okt. 2020 - 10:26

Det er Vestland fylkeskommune som er i gang med å skredsikre fylkesvei 5722 på nordsiden av  Oppstrynvannet, hvor det bygges en knappe fire kilometer lang tunnel mellom Veslebygda og Flo.

Anleggsarbeidene startet i mai 2019, og planen er at tunnelen til bygda Flo med 71 innbyggere skal stå ferdig sommeren 2022.

– Dette er en tunnel som folk lokalt har kjempet for i mange år. Jeg registrerer at folk gleder seg over at vi er kommet så langt, og snart kan kjøre trygt mellom Veslebygda og Flo, sier Dina Lefdal, avdelingsdirektør i Vestland fylkeskommune.

En av de søndre portalene til dagens Limfjordtunnel, som sto ferdig i 1969. Bildet er tatt i 2011.
Les også:

– En helt spesiell faglig disiplin

– En historisk dag

Gjennomslaget betyr at prosjektet nå går over i ei ny fase. En milepæl som absolutt bør markeres, mener Lefdal.

– Det er viktig å ta seg tid til se tilbake på vel utført arbeid. Ikke minst er det kjekt at vi nå er et steg nærmere å eliminere de stygge rasstedene vi har innover stranda her.

Også varaordfører i Stryn, Torstein Tvinnereim, var enig i at dette var en historisk dag.

– Innbyggerne har levd med utrygge veier, særlig på vinterstid, de har sendt barna sine nedover veiene her uten å vite om det kan komme et ras. Dette er en stor dag for Stryn, og en stor dag for Flobygda spesielt, sa Tvinnereim.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

To tunneler i samme entreprise

Det er Hæhre Entreprenør som er entreprenør for byggingen av fylkesvei 5722 Flotunnelen. Et oppdrag de fikk i en entreprise som også omfatter fylkesvei 5742 Blaksettunnelen, noen kilometer lengre ut i Nordfjord. Kontraktsverdi på begge disse tunnelene var på 490 millioner kroner.

Prosjektet som omfatter Flotunnelen hadde ifølge Vestland fylkeskommune en kostnadsramme på 616 millioner kroner da det ble vedtatt i 2017.

Drotningsviktunnelen sett fra Drotningsvik. Gjennomslaget kom omkring 50 meter inn i tunnelen midt i bildet. Til venstre er gang- og sykkeltunnelen.
Les også:

Siste salve i den lengste veitunnelen i Sotrasambandet

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.