tunneler

Gjennomslag i Flotunnelen - viktig rassikring for bygd i Stryn

Dermed var det hull tvers igjennom den fire kilometer lange tunnelen mellom Flo og Veslebygda i Stryn kommune.

En fornøyd gjeng på den siste røysa i Flotunnelen.
En fornøyd gjeng på den siste røysa i Flotunnelen.
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
5. okt. 2020 - 10:26

Det er Vestland fylkeskommune som er i gang med å skredsikre fylkesvei 5722 på nordsiden av  Oppstrynvannet, hvor det bygges en knappe fire kilometer lang tunnel mellom Veslebygda og Flo.

Anleggsarbeidene startet i mai 2019, og planen er at tunnelen til bygda Flo med 71 innbyggere skal stå ferdig sommeren 2022.

– Dette er en tunnel som folk lokalt har kjempet for i mange år. Jeg registrerer at folk gleder seg over at vi er kommet så langt, og snart kan kjøre trygt mellom Veslebygda og Flo, sier Dina Lefdal, avdelingsdirektør i Vestland fylkeskommune.

I 2022 slo ekstremværet Gyda til. Bildet er fra webkameraet til Statens vegvesen ved Grotli på Strynefjellet.
Les også:

Slutt på trange møter med ny tunnel over fjellet

– En historisk dag

Gjennomslaget betyr at prosjektet nå går over i ei ny fase. En milepæl som absolutt bør markeres, mener Lefdal.

– Det er viktig å ta seg tid til se tilbake på vel utført arbeid. Ikke minst er det kjekt at vi nå er et steg nærmere å eliminere de stygge rasstedene vi har innover stranda her.

Også varaordfører i Stryn, Torstein Tvinnereim, var enig i at dette var en historisk dag.

– Innbyggerne har levd med utrygge veier, særlig på vinterstid, de har sendt barna sine nedover veiene her uten å vite om det kan komme et ras. Dette er en stor dag for Stryn, og en stor dag for Flobygda spesielt, sa Tvinnereim.

I 2024 har færre gjort som Arne Torstein Andersen, gründer av solselskapet Ottovo. Han har montert solceller på huset og garasjen i Kolbu i Innlandet.
Les også:

Full stopp i solkraftmarkedet for private boliger

To tunneler i samme entreprise

Det er Hæhre Entreprenør som er entreprenør for byggingen av fylkesvei 5722 Flotunnelen. Et oppdrag de fikk i en entreprise som også omfatter fylkesvei 5742 Blaksettunnelen, noen kilometer lengre ut i Nordfjord. Kontraktsverdi på begge disse tunnelene var på 490 millioner kroner.

Prosjektet som omfatter Flotunnelen hadde ifølge Vestland fylkeskommune en kostnadsramme på 616 millioner kroner da det ble vedtatt i 2017.

Rassikring av skjæring ved E39 ved Røysland i 2023. Risa sto for denne jobben.
Les også:

Riksveier på Sørvestlandet rustes opp for inntil 225 millioner

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.