(Bilde: ILL: Ulstein Desig)

Gjennombrudd med X-Bow i seismikk

Kontrakten med Eastern Echo betyr et gjennombrudd for Ulstein Design på seismikkmarkedet.

Skipene som er av type SX124, skal bygges ved verftet Barrerea i Vigo i Spania. Skipene skal leveres slutten av 2008 og ut over i 2009.

Mer Ulstein

I tillegg til selve skipskonstruksjonen skal Ulstein-konsernet også levere mye av hovedutstyret. Det gjelder skipsautomasjonsutstyret, navigasjonshjelpemidler, hovedtavler og annet maritimt utstyr.

Maskineriet er bestilt av rederiet Eastern Echo på et tidligere tidspunkt, slik at motorene kan installeres slik at leveringsfristene holdes.

Totalt er Ulstein Designs kontrakter med Eastern Echo verd 400 millioner kroner.



Internasjonalt gjennombrudd

– For Ulstein Design betyr dette et gjennombrudd i seismikkmarkedet. Dette er de første skipene vi konstruerer av denne typen. Vi er svært fornøyd med at leveransene går til et internasjonalt rederi, sier administrerende direktør i Ulstein Design, Rolf Inge Roth til TU.

Med de fire seismikkfartøyene til Eastern Echo har Ulstein i alt fått kontrakter på 14 skip med X-Bow design.

I alt fem forskjellige rederier har bestilt den nye skipsformen, av disse er tre rederier internasjonale. Hittil er tre skip med X-Bow levert og i drift.



300 millioner

Ulstein Design har 30 ansatte.

– For oss betyr dette at vi har en betydelig vekst i arbeidsoppgavene vi skal gjennomføre. Våre mål er å vokse ytterligere, sier Roth.

Ulstein Design leverer skip med både tradisjonell baug og med X-Bow.

Kina-elektro

Ulstein Elektro som leverer skipselektrisk utrustning til seismikkskipene, har også inngått avtaler om å levere utstyr til fire forsyningsskip av type Ulstein SX 105 som er under bygging i Kina.

Disse båtene er bestilt av Bourbon Offshore.

Med disse til store kontraktene så oppnådde Ulstein Elektro en milpæl, ved at leveranse til sammen kommer på mer enn 300 millioner kroner.