MAGIMASK

Gjengen bak MovieMask vil bli størst på mobilbasert AR

Lanserer MagiMask i oktober.

MAGI: Sivilingeniørene Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim med MagiMask.
MAGI: Sivilingeniørene Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim med MagiMask. (Eirik Helland Urke)
EKSTRA

Lanserer MagiMask i oktober.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

De to sivilingeniørene Eirik Wahlstrøm og Harald Manheim har allerede solgt tusenvis av MovieMask-briller, et enkelt konsept som lar deg sette mobilen inn i omsluttende briller og bruke den som storskjerm. I motsetning til VR-briller ser man hele skjermen med begge øynene, slik at oppløsningen blir minst fire ganger så stor.

Nå i oktober kommer det en stor oppgradering, som skal lanseres globalt gjennom såkalt folkefinansiering. Ambisjonene er betydelige.

Mobilbasert AR blander sammen virkelighet og digitale objekter. Foto: Eirik Helland Urke

– Vi håper at dette blir den ledende hardware-plattformen for mobilbasert augmented reality (AR) innen 2019, sier Eirik Wahlstrøm til Teknisk Ukeblad.

AR gjør det mulig å se digitale objekter som en del av den virkelige verden. Med mobilbasert AR brukes kameraet i mobilen til å filme virkeligheten, som så blandes med digitale objekter før det vises på skjermen. Alt skjer i nær sanntid.

Klipper hull

Det høres kanskje avansert ut, men oppgraderingen av selve brillene er faktisk noe av det enkleste man kan forestille seg: De har klippet et hull i brillene til mobilkameraet. Løsningen er så ukomplisert at eksisterende eiere av MovieMask bare kan finne fram saksa for å trylle fram en «MagiMask». I praksis er oppgraderingen noe mer omstendelig når den gjøres av produsentene.

Minst like sentrale er de visuelle komponentene, de såkalte tracking-gjenstandene. Det kan være en terning, et stort ark eller små kort, som alle brukes til å hente fram figurer i de mobile AR-brillene — ikke ulikt QR-koder. Disse motivene er spesielt optimaliserte for formålet, og kalles MagiDice, MagiTile og MagiKard. 

Når man ser på disse gjenstandene gjennom brillene, starter magien. 

Bankende hjerte

Digitale objekter kan legge seg rett på de visuelle komponentene, og "sitte fast" selv om man flytter på dem. Det åpner for mange muligheter innen utdanning, underholdning og andre områder. Du kan for eksempel holde et bankende hjerte i hånden, og snu det for å se på det fra forskjellige sider.

Slik kan et digitalt hjerte hjerte banke rett foran deg, i AR.

– Det å knytte det fysiske opp til det digitale er veldig kraftfullt. Du får en helt annen tilknytning og opplevelse av det digitale innholdet når du holder et hjerte i hånden, forklarer Eirik Wahlstrøm.

De har underveis testet flere andre måter å interagere med de digitale elementene på, som talestyring og styring med blikket. Det fysiske har vist seg å fungere best. For når mobilen sitter foran øynene, vil ikke skjermberøring lenger være en naturlig måte å navigere på.

Nettsamfunn

I tillegg til den fysiske plattformen, kommer det også programvareløsninger som skal gjøre det enklere å utvikle egne apper til plattformen. Ideen er å tilrettelegge og lage et nettsamfunn for eksterne utviklere.

– Vi ønsker etter hvert å kunne bli den ledende plattformen for mobilbasert AR totalt sett, ikke bare hardware. Da må vi legge en enda større innsats på programvaresiden. Vi ønsker å bidra til at flere får oppleve den interaksjonen med digitale verdener som vi tror kommer til å komme, sier Eirik Wahlstrøm.

De første utviklerne har allerede begynt å bruke plattformen.

Eirik Wahlstrøm med nye MagiMask. Foto: Eirik Helland Urke

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå