Den nye Hardangerbrua er under bygging. Brutårnene rager nå vel 100 meter over bakken, og skal bli dobbelt så høye. (Bilde: Foto: Marit Hommedal / SCANPIX)

Gigantbru reiser seg i Hardanger uten protester

  • arkivnyheter

Om hvorfor master skaper et slikt engasjement, men ikke brua, sier Venstre-ordfører Mona H. Hellesnes i vertskommunen Ulvik:

– Mens brua betyr et stort inngrep på to spesifikke punkter, vil kraftlinjen på 92 kilometer gå gjennom hele regionen. Det er en vesentlig forskjell.

Ordføreren peker også på at Hardangerbrua er viktig for utviklingen i regionen.

– Det som gjør at det ikke har vært større motstand lokalt tror jeg også skyldes at dette er et prosjekt som betyr mye for regionen, både samferdselsmessig og for næringslivet. Vi får også et unikt byggverk, som blir en attraksjon i seg selv.





200 meter til værs

Brutårnene vil rage 200 meter til værs. Til sammenligning er spiret på Nidarosdomen 91 meter høyt.

Når brua står ferdig kommer den til å bli den lengste hengebrua i Norge, faktisk også lenger enn berømte Golden Gate i San Francisco. Brua får et hovedspenn på 1.310 meter og en totallengde på 1.380 meter. Trafikantene kommer til å bli ledet ut på brua via tunneler på begge sider av fjorden.

Stortinget vedtok i 2006 enstemmig at brua skulle bygges, etter at først å ha stemt ned prosjektet ti år tidligere. Brua skal erstatte ferjesambandet mellom Brimnes og Bruravik, og fører til at det blir enda en ferjefri forbindelse mellom øst og vest.





Imponert statsminister

Foreløpig er det bare brutårene som er i ferd med å reise seg. Arbeidet med tårnfundamentet i Vallavik på Ulvik-siden passerte 100 meters høyde i midten av september. På den andre siden av fjorden, i Bu i Ullensvang, ble 100 meters merket passert i slutten av august.

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) besøkte byggeplassen på Ulvik-siden da han var på sin rundtur i Hardanger mandag. Han kunne vinke opp til arbeidere som så små ut som maur der de sto over 100 meter oppe på toppen av brutårnet.

– Det er et imponerende byggverk med store dimensjoner. Brua vil føre til bedre og mer effektiv transport for folk og næringsliv etter den planlagte åpningen i 2013, sier Stoltenberg til NTB.

Brua skal etter planen åpnet i juni 2013, etter at arbeidene ble startet i august 2009. (©NTB)