Radaren har hjul, og kjøres langs tunnelveggen ved forinspeksjon. Foto: Sintef

Georadar sjekker norske tunneler

  • arkivnyheter

Det er Sintef Byggforsk i Trondheim som har utviklet den første tunnelradaren her i landet, som dette året har vært på sine første oppdrag for Statens vegvesen både i region midt og i region sør. Utgangspunktet er en av de mest avanserte georadarene på markedet, som Sintef og NTNU sammen har bygget på en festebrakett for montering på bil.

- Oppdraget vi fikk var å ta i bruk utstyr som målet ut hulrommet i bakkant av tunnelhvelvene, forteller Inge Hoff i Sintef, som har vært prosjektleder for nyskapningen.

Brukes som forundersøkelse

- Hovedhensikten var å finne ut om det var plass nok til å sende inn folk for manuell inspeksjon. Dette kan være en farlig jobb, og særlig på steder hvor det ikke er inspeksjonsluker har det vært viktig å finne ut om det rett og slett er forsvarlig å sende inn folk. Tunnelhvelvene er ofte våte og glatte, og glir man ned i det trange mellomrommet, kan det være livsfarlig, forteller Inge Hoff.

På Sintef er de ikke fremmed for at teknologien kan tas videre. De ønsker å kartlegge stein som er falt ned på taket av tunnelhvelvingen, og kanskje den også med tiden kan brukes til å kartlegge kvaliteten på fjellet bak hvelvet.

- Dette er en lovende teknikk, og vi ser muligheten til å oppnå store besparelser ved enkel inspeksjon. Målehastigheten med bil er på mellom tre og fem km/t, og man kartlegger hulrommet raskt sammenlignet med manuell forinspeksjon, sier Hoff.









Georadar

Ground Penetrating Radar (GPR) virker i prinsippet på samme måte som en radar på et skip. En elektromagnetisk puls sendes ut fra den ene siden av antenna. Dette signalet brytes og reflekteres når det går gjennom materialer med forskjellige egenskaper.

Georadar brukes også til:

- Forundersøkelser av veger for rehabilitering

- Kvalitetskontroll av vegbygging

- Grunnvannspeil og frysefront

- Lokalisere rør og andre objekter i grunnen

- Arkeologi