Fullformat: Sony A7 er det første speilløse systemkameraet med fullformatbrikke. (Bilde: Sony)

SONY A7 OG A7R

Går speilrefleksen mot sin død?

Nå kommer nyhetene som virkelig utfordrer det gamle speilreflekskameraet.

Denne uka lanseres en rekke nye speilløse systemkameraer fra Sony, Fujifilm og Panasonic.

Disse kameraene har fordelen med utskiftbar optikk, men mangler pentaprismet eller speilene som kjennetegner det tradisjonelle speilreflekskameraet.

Den optiske søkeren erstattes av skjermen bak og eventuelt en elektronisk søker, noe som først og fremst gjør kameraet mindre.

Foreløpig har de fleste entusiaster og profesjonelle fotografer foretrukket speilreflekskameraet. Men hva skjer når kvaliteten ikke lenger er et like opplagt argument?

Fullformat

Denne uka kom nemlig Sony med A7 og A7r, begge med profesjonelle bildebrikker i fullformat.

Dermed får man i teorien kvaliteten fra speilreflekskameraet og størrelsen fra de kompakte systemkameraene. Spesifikasjonene er imponerende:

  • Fullformat bildebrikke med 24,3 megapiksler (A7) eller 36,3 megapiksler (A7r)
  • Elektronisk søker med 2,4 megapiksler
  • Værtetting
  • Full HD og avanserte videofunksjoner
  • Wifi og NFC
  • 474 gram (A7) og 465 gram (A7r)

Les også: Nikons nye folke-speilrefleks får både wifi og GPS

Lavere vekt

Den optiske søkeren er altså erstattet av en høyoppløst elektronisk søker, og vekten er nesten 50 prosent lavere enn fullformat-speilreflekser som Canon 6D.

Også all optikken blir lettere, fordi den plasseres nærmere bildebrikken. Sony har i anledning A7-modellene annonsert fem nye objektiver som skal passe fullformatet. Man kan også bruke eldre optikk, men da uten å utnytte hele bildebrikken.



Fortsatt er ikke autofokusen like rask og presis som på et speilreflekskamera, og en optisk søker vil fortsatt være skarpere enn en elektronisk.

Men det er ganske sikkert kun et spørsmål om tid før forskjellen utjevnes og etter hvert går i favør den elektroniske søkeren. 

Retro

Blant de speilløse kameraene er det retrostilen som gjelder for tida, og Sony A1 ligner en hel del på filmbaserte kameraer fra 70-tallet, som Canon A-1.



Retrostilen kjennetegner også de øvrige speilløse nyhetene denne uka, som Fujifilm X-E2, Fujifilm XQ-1 og Panasonic GM1.

Dette er kameraer med mindre bildebrikker og optikk, men fortsatt langt høyere kvalitet enn vanlige kompaktkameraer og for den saks skyld mobilkameraer.



Tror du de nye systemkameraene vil erstatte speilreflekskameraet i nær framtid? Bruk gjerne kommentarfeltet under.

Les også:

Dette er de beste kameramobilene nå

Samsungs nye bildesensor skal gi langt bedre bilder i dårlig lys

Helt magisk bildebehandling