De første Think City-elbilene har nå begynt å rulle ut av fabrikken i Finland. Om et års tid kan samme elbil bli produsert også i USA. Der blir den kun tilgjengelig med litiumionebatterier fra EnerDel. (Bilde: Think)

Går sammen med fly- og elbilpionerer

Think har nettopp annonsert at de skal begynne å produsere elbilen Think City i USA om et års tid.

Nå vil de også satse på infrastruktur på andre siden av Atlanteren.

80 prosent på 15 minutter

Think allierer seg nå med selskapet AeroVironment (AV) som blant annet jobber med ladesystemer for elbiler.

– Formålet med samarbeidet er å gjennomføre testprosjekter med hurtigladning av Think City og få fortgang i utvikling av infrastruktur for hurtiglading i USA, kunngjorde Think på den pågående bilmessen i Washington, DC.

AeroVironment og Think går sammen om hurtiglading i USA.

Med den nye AV-laderen skal en Think City med litiumionebatterier fra EnerDel kunne lade fra 0 til 80 prosent på 15 minutter.

Batteripakkene har en kapasitet på 22-24 kWh, hvilket betyr at ladingen skjer med en effekt på rundt 70 kW.

UAS-produsent

I bunnen på alle sine pressemeldinger beskriver Think seg som en «pioner innen elbiler og en leder innen elbilteknologi».

Men det spørs om ikke den nye samarbeidspartneren AeroVironment var vel så tidlig ute, da selskapet utviklet ladesystemer for General Motors elbil EV1 på slutten av 1980-tallet.

For øvrig er det ytterligere en kobling til den legendariske elbilen EV1. I det nye Think-styret, som tiltrådte i oktober i fjor, sitter nå Ken Baker. Han var tidligere leder for elbilutvikling i General Motors.

Navnet «aero» i AeroVironment er langt fra tatt ut av det blå. Selskapet ble nemlig grunnlagt av Paul MacCready (døde i 2007) som for over 30 år siden designet det pedaldrevne flyet Gossamer Albatross. Den andre oppfølgeren, Solar Challenger, ble utstyrt med en solcelledrevet elektrisk motor som ytte kun 2.600 watt. Dette flyet fløy i juli 1981 de 262 kilometerne fra Paris til Manston i England.

I dag er AV blant de ledende i verden på utvikling av ubemannede fly og systemer (UAV/UAS).

TEPCO-protokoll

Imidlertid er det en lisens på en japansk ladeprotokoll AV har skaffet seg. Denne er utviklet av Tokyo Electric Power Company (TEPCO) som har flere tilsvarende prosjekter gående i hjemlandet, blant annet sammen med Mitsubishi.

AV skal for øvrig også bygge hjemmeladere for Nissan Leaf i USA, altså ladere som sørger for at bilene kan lade med 230 volt i stedet for 110 volt.

– Nå er planen i første omgang å sette opp et testprogram i USA. Faktisk er det allerede installert en slik ladestasjon hos EnerDel i Indianapolis i forbindelse med et kilometerakkumuleringsprogram for Think City. Det handler om å få kjørt på den flest mulig kilometer hurtigst mulig, og da kan vi ikke bruke for mye tid på lading.

Den ene bilen har de nå kjørt 25.000 kilometer uten noen problemer med lading eller batterier. Dog skal det sies at de ikke kjører på med full ladeeffekt. Ut fra C-betegnelsen er det er ladet med 1C, altså fullading på én time.

Likestrøm

Teknologidirektør Egil Mollestad i Think forklarer til Teknisk Ukeblad at dette er en DC-lader som altså står utenfor bilen, med kabel og plugg som selvsagt tar strømmen men også sender et pilotsignal til bilen. Den gir beskjed om at det nå er koblet til en DC-lader, slik at går strømmen går utenom laderen som sitter i bilen og lader direkte i batteriet der det også er likestrøm.

Laderen leverer den spenningen som batteristyringssystemet (BMS) ber om/kan ha. Spenningsdroppet varierer med batterikjemien. For litiumionebatteriene fra EnerDel som sitter i Think City er spenningen 290 volt når batteriet er helt tappet og 400 volt når det er fulladet.

Litiumione-batteriene klarer altså å lades fra 0 til 80 prosent på 15 minutter. Gitt en spenning på 300 volt, er strømstyrken oppe i over 200 ampere.

Utjevning

Men å lade fra 80 til 90 prosent vil ta nesten like lang tid – over ti minutter. Og fra 90 til 100 prosent tar ytterligere tid:

– Vi vil aldri oppleve at alle battericellene har helt identisk kapasitet, så de siste få prosentene før fullading er en utjevning på cellene som går på lav strøm, forklarer Mollestad.

Hva så med varme under lading?

– Det er lite grann tap som går over til varme og det løses ved temperaturstyring som beskytter mot overoppheting. På en varm dag der batteriet er kjørt hardt og varmt i utgangspunktet, vil kjølesystemet legge begrensninger på strømmen, men ikke ved lading under normale forhold, sier Mollestad.

Vet ikke når

Think forventer at flåtekunder i USA vil være de første brukerne av hurtigladesystemet. Samtidig tror også at kommersielle foretak, som handlesentre, butikker og parkeringsanlegg, raskt vil se verdien av å tilby kunder hurtiglading.

Mollestad tør ikke spå når vi ser flere slike ladere ute i praktisk bruk, verken i USA eller Norge.

– Dette koster jo en del. Både selve laderen, der det er mye kraftelektronikk, og selve strømforsyningen. Samtidig må bransjen enes om en standard for DC-laderen slik at alle elbiler kan bruke det samme utstyret. Vi må enes både om plugg og protokoll slik at laderen skjønner hva den skal levere av strøm. Men det er altså mye godt arbeid på gang, sier Mollestad.

Han sier at mye som tyder på at TEPCO-protokollen blir standard både i Japan og USA, mens det fortsatt er langt mer usikkert hva som skjer i Europa.

Bare EnerDel i USA

På bilmessen i DC2010 kunngjorde Think også at selskapet har valgt litiumionebatteriprodusenten EnerDel som eksklusiv leverandør av batterier til Think City solgt i USA, frem til og med 2012.

Kanskje ikke så overraskende, ettersom EnderDels eier, Ener1, også eier en tredel av Think. Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til, er det en aksjonæravtale i forbindelse med denne emisjonen som ligger bak dette eksklusivitetkravet de kommende to årene.

EnerDel skal også levere minst 60 prosent av batteriene for Think City solgt i Europa.