Resultatet er det beste i AF Gruppens 25-årige historie og 36 prosent bedre enn første halvår i 2009. Avkastningen på investert kapital ligger på 40,4 prosent, også dette rekord for selskapet. Målet er nå ti prosent årlig vekst.
Ambisjoner
Konsernsjef Pål Egil Rønn strålte av selvtillit på konsernets vegne da han la frem halvårsresultatene på Shippingklubben i Oslo fredag morgen. Ordrereservene er nå på 6.5 milliarder kroner, mot 5.8 ved samme tid i fjor.
– Vi må bli flinkere til å vokse, både gjennom organisk vekst og oppkjøp. Vi er interessert i kandidater både i Norge og Sverige, sier Rønn.
I Sverige har AF Gruppen hatt en vanskelig tid, den skal nå være overstått og vekst er målet.
– Vi har ristet noen lik ut av skapene i Göteborg. Vi har ristet godt, ryddet og tilført ressurser. Vi har tro på at den svenske virksomheten skal komme seg på føttene og bidra positivt. Sverige er et interessant marked og vi ser på flere områder i Sverige.
Rogaland
– Målet er å oppnå en årlig vekst på ti prosent årlig, kapital er ingen hindring for oss.
For Norges del er Rønn forsiktig med å konkretisere planene ut over at veksten både skal skje gjennom nye områder der det er vekst og til en viss grad ny virksomhet.
– Betyr det at AF Gruppen vil satse i Rogaland innen bygg?
– Jeg skjønner du vet hvor det er vekst, er alt Rønn vil svare.
Randsoner
I Oslo-området vil hoveddelen av AF Gruppens byggeaktiviteter bli lagt til randsonene. Det vil si kommunene rundt Oslo. I Oslo vil hovedvirksomheten fremover være rehabilitering, et marked der Pål Egil Rønn venter sterk vekst.
Det meste av hyllevarmerne fra før krisen satte inn er nå borte, 52 usolgte boliger er fortsatt igjen mot 83 i fjor.
– Vi skal bygge for hvermannsen i randsonene. Vi har nå en bedre mix enn tidligere der det er tatt hensyn til at noen vil ha store romslige leiligheter, noen vil ha mellomstore og noen får svært små leiligheter.
Samferdsel
Innen samferdsel venter Rønn at det fortsatt blir satt i gang en rekke større prosjekter. På jernbanesiden er det advart mot at mangel på kompetanse for prosjektering kan stanse ambisiøse planer. Rønn tror likevel det blir kraftig vekst.
–Vi vurderer hvordan vi skal håndtere det, men folk med jernbanekompetanse er vi på utkikk etter. Det kan godt hende det er korrekt at det mangler kompetanse i dag, men hvis vi vil så kan vi sammen bygge den kompetansen, sier Rønn.