Går fra distributør til eget selskap

Mitsubishi Electric har fått norsk avdeling i Drammen

Fra venstre, Per Willy Skar, daglig leder i Mitsubishi Electric Europe B.v. Norway og Erling Rønold Aas, salgsansvarlig.
Fra venstre, Per Willy Skar, daglig leder i Mitsubishi Electric Europe B.v. Norway og Erling Rønold Aas, salgsansvarlig. Bilde: Joachim Seehusen
13. juni 2016 - 07:00

Frem til årsskiftet ble produktene fra Mitsubishi Electric distribuert av Beijer. Den avtalen er avsluttet, og et nytt selskap vokser frem.

Det startet med seks ansatte, som alle har bakgrunn fra Beijer. Siden er ytterligere to medarbeidere ansatt, og et regionkontor ble åpnet i Bergen, se aktueltsidene.

Per Willy Skar leder Mitsubishis siste norske avdeling. Han sier de vil tilby hele spekteret det japanske konsernet har innen feltet automatisering.

Les: Etter 33 år vil ikke lenger Mitsubishi Electric selge sine produkter gjennom Beijer Electronics.

Konkurransen øker

Vis mer

– Vi har hatt et godt samarbeid med Beijer siden 80-tallet. Men vi merket at konkurransen ble hardere, uavhengig av oljeprisfallet. Med eget norsk selskap får vi et ledd mindre og det gir oss økt konkurransekraft, sier Skar.

Det er en strategi fra Mitsubishi sentralt å redusere tallet på distributører og opprette egne avdelinger.

– Dette er en trend som har pågåttt noen år, og Mitsubishi er blant de siste av de store som ikke har hatt eget selskap i Skandinavia, skyter Erling Rønold Aas inn.

Selskapets navn er Mitsubishi Electric Europe B.v. Norwegian Branch, og har adresse i Ytre Enebakk i Akershus. Defra håndteres administrasjon og støttefunksjoner samt salg av varmepumper, mens avdelingen i Drammen kan konsenterer seg om salg og support av produktene innen automatisering. Selskapet promoterer den åpne nettverksstandarden CC link, som ble lansert i 1997 og har både IEC- og ISO-godkjenninger, men leverer også alle de viktige nettverksstandardene og protokollene.

Vil øke omsetningen

Skar forteller at hovedkundene blir integratorer, OEM-er, marin sektor, maskinbyggere, VA-sektoren og infrastruktur.

– Du kan godt si at alle som har maskiner også trenger automatisering, og da har vi løsninger.

Mens Mitsubishis produkter ble håndert av Beijer omsatte de for rundt 40 millioner i Norge. Målet er å nå det samme i 2016, for deretter å øke.

– Vi skal inn med nye produkter. Mitsubishi har en stor portefølje av HMI-produkter som Beijer ikke solgte fordi de har egne. Vi skal også ha økt fokus på frekvensomformere, servoer og roboter. Vi vil også vende blikket mot havbruk, der det er sterk vekst.

Les også: Mitsubishi Electric med regionkontor i Bergen

Mange om beinet

Men Skar og hans medarbeidere er ikke alene, det er en rekke leverandører som vil ha sin del av kaken. Hvem er de viktigste konkurrentene?

Skar ler litt før svaret kommer.

– Dette er jo en typisk siemensbransje. Så er det de andre store, Schneider, Omron, Allen Bradley, Wago, Beckhoff. Det er mange. Vår styrke er at Mitsubishi leverer alt, man kan få en ren Mitsubishiløsning om det er ønsket, eller plukke komponenter.

– Hvor vil du plassere Mitsubishi Electric, hva er selskapets styrke, hvorfor skal en kunde velge Mitsubishi?

– Kvalitet er viktig for Mitsubishi. Våre produkter er gjennom grundige tester. God teknisk support er viktig. Vi er en systemleverandør som, selv om vi ikke gjør prosjektering, kan hjelpe kunden med å finne den beste løsning.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.