(Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)
(Bilde: VESLEMØY NESTVOLD)

– Gamle fritidsbåter må gjenvinnes

  • Klima

–Her er det stort potensial for gjenvinningsbransjen. Dette bør vi ta tak i, mener fagsjef i Norsk Industri John Vigrestad.

Senkes i havet

Det anslås at det finnes rundt en million plastbåter her i landet. Ikke alle er i bruk, og mange utrangerte båter har blitt senket i havet - ulovlig. Mens andre vareprodusenter er ansvarlig for å ta i mot sine utrangerte produkter, finnes det ingen tilsvarende ordning for plastbåter.

– Det antas at 40 000 plastbåter hvert år går ut av bruk, men problemet er sannsynligvis enda større, sier Vigrestad.

Vil bruke norsk kompetanse

Norsk Industri mener at forutsetningene for å få til en gjenvinningsordning absolutt er til stede.

– Vi har masse erfaring fra skroting av biler. Vi har gjenvinningsselskapene og kunnskapsmiljøene som plastavdelingen ved Sintef. Med norsk teknologi og norsk kompetanse burde det absolutt være mulig å få på plass en gjenvinningsordning for plastbåter.

Matrialgjenvinning

Norsk Industri har derfor satt i gang et forprosjekt i samarbeid med gjenvinningsselskapet Veolia Miljø AS for å se på muligheten for å finne returordringer for fritidsbåter og mindre næringsbåter,

– Det er viktig å se på avsetningsmulighetene for returplasten. Plasten kan selvsagt gå til energiproduksjon, men like viktig er mengden som kan gå til materialgjenvinning. Prosjektet er fortsatt på et tidlig stadium, sier markedsdirektør i Veolia Miljø AS Jan Fredrik Bergman.

Føre var

Det er ikke første gang en slik ordning blir foreslått, men til nå har ikke Statens forurensingstilsyn og Miljøverndepartementet tatt noe initiativ til en returordning. Bergman mener derimot at behovet er økende og at noe må gjøres.

– Det er bedre å være føre var. Det er for sent når båtene ligger på bunnen av sjøen, slik kan vi ikke ha det langs kysten vår.



Kan brukes til veimerking

Norboat Norges båtbransjeforbund hilser initiativet fra Norsk Industri velkommen.

- Vi har lenge arbeidet for å få Miljøverndepartementet til å interessere seg for gamle plastbåter. Departementet er ikke enig med oss i at det er en utfordring. Vi mener det er behov for å utrede hvilke betydning våre produkter har for miljøet, for i dag vet vi ikke hvor stort problemet er, sier adm. direktør i Norboat Erlend Prytz.

Han mener at en gammel plastbåt kan brukes til så mangt.

– Hvis en klarer å frakte båtene til en gjenbruksstasjon, kan den gamle båten brukes i produksjonen av nye båter. Plasten vil også være fantastisk til veimerking.

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.