I Arendal jobbes det intenst med å tilrettelegge for en ny, bærekraftig og grønn industripark – Eyde Material Park – med den planlagte Morrow Batteries i sentrum av området på Eydehavn. Kommunen har foreløpig avsatt et areal på 3400 dekar syd for nye E18.
Norconsult er tildelt oppdraget med utredninger knyttet til etablering av fabrikken.

Et veiprosjekt på 5,5 kilometer
Sentralt i kommunens tilrettelegging er en veiforbindelse omtalt som «Batteriveien», fra E18 inn til industriområdet og videre til havneanlegget i Eydehavn – et veiprosjekt på 5,5km.
Fase 1, en strekning på 1,6 km som går fra Neskilen til havna, er et fullfinansiert spleiselag på 140 millioner kroner mellom Agder Fylkeskommune og Arendal kommune. Reguleringsplanen er vedtatt, og arbeidet er snart i gang.
Fase 2 går fra E18 til Neskilen. Ulike traseer er under utredning. Fylkeskommunen har så langt vedtatt å bidra med 133 millioner kroner.
Totalt er hele veiprosjektet kostnadsberegnet til 650 millioner kroner og planlagt ferdigstilt i 2025 når Morrow også skal være klare med fullskala produksjon på stedet.

Batteriekspert tror på kinesisk oppkjøpsraid
Nødvendig for batterisatsingen
Statsminister Jonas Gahr Støre var ikke snauere enn at han lekket fra revidert statsbudsjett og trakk 39 millioner opp av lomma til veiprosjektet da han var på besøk i Arendal tirsdag 3. mai.


- Arendal går foran i den norske batterisatsingen. Og med det kan Norge ta en industriell lederposisjon i Europa, sa Støre til Agderposten som forklaring på den statlige bevilgningen.
- Det er veldig gledelig for kommunen at regjeringen har funnet plass til prosjektet. Veien er helt nødvendig for å få til batterisatsingen. For oss er dette et viktig signal fra regjeringen om at det er politisk vilje til å satse i Arendal, sier varaordfører i Arendal, Terje Eikin (KrF), til Veier24.

Ekspert om E6-raset: – Fjellsikringen kan virke mangelfull