ANNERLEDES: Undervisningsbygg betyr mer for læring enn mange er klar over, mener direktør May Balkøy i Statsbygg. Universitetet i Oslo ville hun definitift ikke bygget slik i dag. (Bilde: Joachim Seehusen)

– Fysisk miljø er viktig for læring

  • nettarkiv

I sin høringsuttalelse til Stjernøutvalget skriver Statsbygg at det fysiske miljøet kan være et konkurransefortrinn for å tiltrekke seg de beste studentene og forskerne.

– Det er et tema vi synes kunne vært tyngre understreket i Stjernøutvalgets rapport, men det er ikke kraftig kritikk vi kommer med, sier May Balkøy, direktør for utvikling i Statsbygg.

Stjernøutvalget ble satt ned for å se på den videre utviklingen av høyere utdanning i Norge. I januar i år leverte utvalget sin rapport, NOU 2008:3, der det fysiske miljøet i og rundt campus ikke er ofret stor oppmerksomhet.

– Når Statsbygg i framtiden skal bidra med planlegging av denne type område,r mener vi at det er viktig å fokusere på ny viten om hvordan det enkelte bygg og campusområdene bør være for å skape attraktive, konkurransedyktige og gode læresteder, sier Balkøy.

– Internasjonalt, spesielt i de nordiske landene foregår det en rivende utvikling innen dette fagområdet, sier Balkøy. Statsbygg har nå startet et arbeid for å kartlegge hva andre nasjoner gjør, og hvordan det kan brukes i Norge.

– Winston Churchill sa en gang at først skaper vi våre omgivelser, deretter skaper de oss. Det er ganske åpenbart at det fysiske miljøet har betydning for læring og kreativitet, sier Balkøy.