TUNNELER

Fyrte første tunnelsalve på Hålogalandsvegen

I dag ble sprenging av første salve på Fiskefjordtunnelen i det store OPS-prosjektet i Troms og Nordland markert.

Basen: Sverre Kvalø fra Hæhre avfyrte første salve i Fiskefjordtunellen.
Basen: Sverre Kvalø fra Hæhre avfyrte første salve i Fiskefjordtunellen. Foto: Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
3. okt. 2023 - 21:07

– Som oppdragsgiver er vi veldig fornøyd med at tunneldrivinga har startet et par uker tidligere, enn det fremdriftsplanen la opp til. Det er alltid betryggende når entreprenørene ligger før sitt eget skjema, sier prosjektleder Tom Eriksen i en pressemelding fra Statens vegvesen. 

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Se video av salven her:

En viktig milepæl 

Basen: Sverre Kvalø fra Hæhre avfyrte første salve i Fiskefjordtunellen. <i>Foto:   Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør</i>
Basen: Sverre Kvalø fra Hæhre avfyrte første salve i Fiskefjordtunellen. Foto:   Tor Kleiven, Hæhre Entreprenør

OPS-utbyggingen er Nord-Norges største samferdselsprosjekt gjennom tidene.  Fiskefjordtunnelen alene blir 9,7 kilometer lang. Det var Skanskas underentreprenør, Hæhre, som mandag ettermiddag skjøt første salve i Kanstadbotn i Lødingen kommune. Tunnelen skal drives fra begge sider og totalentreprenør, Skanska, har lagt opp til å skyte første salve i Fiskefjorden om en ukes tid.

 - Det gleder meg at vi nå kan si at vi virkelig er i gang. Første salve i Fiskefjordtunnelen er en stor milepæl, da det markerer det offisielle startskuddet for en svært viktig del av prosjektet. Vi er glade for at vi kan stå her med våre oppdragsgivere, og ikke minst vår samarbeidspartner Hæhre, og at vi kan sette i gang tidligere enn vi hadde regnet med. Dette lover godt for prosjektet fremover, sier prosjektdirektør i Skanska, Are Eliassen.

 - Jeg er glad for at vi følger planen og at vi nå er i gang med tunnelarbeidene. Vi har samarbeidet tett og godt med Skanska så langt prosjektet, og ser frem til et fortsatt godt samarbeid, sier Jostein Nordstrøm, prosjektdirektør i Hæhre Entreprenør. 

Her går første salve i Fiskefjordtunnelen. Foto <i>Foto:  Ida Marie Pedersen, Hæhre Entreprenør</i>
Her går første salve i Fiskefjordtunnelen. Foto Foto:  Ida Marie Pedersen, Hæhre Entreprenør

Offentlig privat samarbeid (OPS)

Prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund - Gullesfjordbotn - Langvassbukt bygges som et offentlig-privat samarbeid med OPS-selskapet Hålogalandsvegen AS som leverandør. I kontrakten med oppdragsgiver, Statens vegvesen, har selskapet ansvaret for prosjektere, finansiere, bygge det nye veganlegget. I tillegg skal selskapet drifte vegen i 15 år etter at den er ferdig. Hålogalandsvegen AS er eid av Skanskas pensjonskasser i Norge og Sverige og bruker Skanska Norge som totalentreprenør. Skanska har bred erfaring både nasjonalt og internasjonalt fra OPS-kontrakter. Daglig leder i Hålogalandsvegen AS, Ketil Sand, sier seg svært fornøyd med å ha kommet i gang:

 - Hålogalandsvegen er veldig fornøyd og imponert over at Skanska og Hæhre allerede 2. oktober sprengte første salve på Fiskefjordtunnelen. Alle store prosjekter har noen viktige milepæler fram mot ferdigstillelse og vegåpning. Start på tunneldriving på Fiskefjordtunnelen er en av disse. Det er det gode samarbeidet mellom Statens vegvesen og Hålogalandsvegen med samarbeidspartnere Skanska og Hæhre som har lagt grunnlaget for at vi nå får dette til, sier Sand.

Derfor bygger vi ny vei

Utbyggingen skal øke trafikksikkerheten og bedre fremkommeligheten mellom Harstad, Evenes, Lødingen og Sortland. Den vi gi redusert kjøretid på ca. 40 minutter mellom Sortland og Harstad, og det blir omlag 35 minutter raskere å kjøre fra Lofoten til Evenes lufthavn eller Narvik. Den nye vegen vil gjøre nærings og persontransporten tryggere og mer effektiv, og gi hele regionen en bedre forbindelse til E6.

Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. 22 bruer skal på plass og det skal bygges 35 kilometer veg i dagens veglinje mens 20 kilometer legges i ny veglinje. Anlegget har en planlagt byggetid på om lag 5,5 år og skal stå ferdig sent i 2028. 

Lengst: Fiskefjordtunnelen mellom Kanstadbotn og Fiskefjorden blir 9,7 kilometer lang og er den lengste tunellen i OPS-prosjektet. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Lengst: Fiskefjordtunnelen mellom Kanstadbotn og Fiskefjorden blir 9,7 kilometer lang og er den lengste tunellen i OPS-prosjektet. Illustrasjon:  Statens vegvesen
Patricia Carvalho i Sintef ser her på dypingitt med transmisjonselektronmikroskopet på Nortem i Oslo.
Les også

Mineral viste seg å være en kur mot stedets miljøproblem

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.