Fyrig fusjon!

Hypteck økte omsetningen nærmere 40 prosent i 2012.

Markedssjef Pål Kvam forsøker å vise oss at selskapets omsetningspil peker bratt oppover med en ny, ledet radarnivåmåler fra Vega.
Markedssjef Pål Kvam forsøker å vise oss at selskapets omsetningspil peker bratt oppover med en ny, ledet radarnivåmåler fra Vega. (Bilde: Automatisering)

Hypteck økte omsetningen nærmere 40 prosent i 2012.

Hypteck

  • Leverer prosessinstrumenter.
  • Fusjon av Hyptech og Teck Skotselv i 2011.
  • Omsetning på knapt 220 millioner kroner i 2012.
  • Omsetningsvest på 37 prosent i 2012.
  • Har 60 ansatte.
  • En av Europas største Vega-distributører.
  • Har egen produksjon av trykk- og temperaturmålere.
  • Øker produksjonskapasiteten i Skotselv.
  • CK-logoen på instrumentene stammer fra Clausen, Kaldager & co, ”Manometeren”, etablert i 1903.
  • Har etablert en prosjektavdeling.

Samtidig forventer selskapet at de største synergieffektene fra fusjonen vil vise seg i tiden som kommer.

 

Fjorårets sammenslåing av instrumenteringsbedriftene Hyptech (med h) og Teck Skotselv har omsetningsmessig gått over all forventning.

 

300 millioner neste år

 

Målet for 2012 var å nærme seg 200 millioner kroner. Markedssjef Pål Kvam, og p-en i både gamle og nye Hypteck, forteller til Automatisering at fasiten ble på nærmere 220.

- Vi har hatt et fantastisk år i 2012, med en omsetningsvekst på 37 prosent, sier han entusiastisk.

- Samlet hadde selskapene en omsetning på rundt 160 millioner i 2011.

 

Posisjonen som landets største prosessautomatiseringsbedrift ble, om noe, bare styrket i fjor. Men Haugerud og Kvam vil videre. Markedssjefen forteller at årets budsjett ligger på en kvart milliard. De ønsker at veksten skal fortsette.

- Neste år tenker vi oss 300 millioner, sier han.

 

Ny prosjektavdeling

 

Han forteller at det ligger detaljerte handlingsplaner bak målene, fordelt på bransjer og produkter. Selskapet styrker også ressursene i begge ender av salgsfasene. Nå er det dedikerte ressurser for både markedsføring og prosjektgjennomføring.

- Vi har store forventninger til vår nye prosjektavdeling, som er klar for nye og store oppdrag, forteller han.

 

Det er lite sannsynlig at det blir opprettet en egen serviceavdeling i nær framtid. Kvam er opptatt av at alle som har kundekontakt skal kunne litt mer om produktene enn bare rent salgsprat.

- De fleste av oss har kjeledressen i bagasjerommet. Det er ikke lenge siden jeg brukte min i serviceøyemed, kommenterer han.

 

Matchende utfordring

 

På papiret virket sammenslåingen som et bra trekk. Det var liten overlapping av produkter og markeder. Drammenserne fristet blant annet olje- og gassbransjen med gule Vega-instrumenter. I Skotselv hadde det vært produksjon av manometre siden 1903, en produksjon som lever i beste velgående. Hos Teck var marinemarkedet viktig, samt produksjonen av automatiseringsskap.

 

Bedriftskulturene i selskapene var uansett forskjellige: handel kontra produksjon. By kontra landsbygd. Et hovedprodukt kontra en flora av løsninger. Kvam forteller at Hypteck har arbeidet mye med å sveise sammen miljøene det siste året.

- Vi har foretatt en rekke miljøskapende tiltak. Det inkluderer flere sosiale samlinger, og en firmatur til utlandet med ektefeller og partnere, sier markedssjefen.

 

Han mener allikevel at den største utfordringen for et velsmurt maskineri har vært ulike it-systemer. Nå er de igang med et felles datasystem. Kvam forteller at det vil bli et viktig bidrag til å nå målene om både økt omsetning og servicegrad i tiden framover.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå