E18 VESTKORRIDOREN

Fylkesrådet i Viken sikrer E18-løsning. Endelig er klarsignalet for Vestkorridoren på plass

Men det politiske flertallet sprekker på saken, og SV og MDG trer ut av fylkesrådet Viken.

Tonje Brenne (Ap) til venstre og Anne Beate Tvinnereim (Sp) møtte pressen angående E18-garantien i dag.
Tonje Brenne (Ap) til venstre og Anne Beate Tvinnereim (Sp) møtte pressen angående E18-garantien i dag. Foto: Jan-Ivar Bøe/Viken fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. aug. 2020 - 15:19

– Jeg er glad for vi etter så mange år med diskusjoner og ulike vedtak lander E18-saken og sikrer finansieringen av Fornebubanen. Nå kan spaden endelig settes i jorda for disse to viktige prosjektene som gir bedre fremkommelighet og mange arbeidsplasser, sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på en pressekonferansen i ettermiddag.

Fra mai kan ikke lenger elbilsjåfører kjører lovlig i kollektivfeltet på E18 i Asker og Bærum, på grunn av oppgradering og rehabilitering av to tunneler i Oslo.
Les også

Elbilene kastes ut av kollektivfeltet

Uavklart politisk situasjon

Fylkesrådet i Viken vil derfor nå bestå av Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Hvordan sammensetningen av det nye fylkesrådet blir, vil bli klart senere.

– Det har lenge vært kjent hva SV og MDG mener om E18. I plattformen ble vi enige om å jobbe for et E18-prosjekt med bedre kollektivløsning, lavere veikapasitet, lavere pris for prosjektet og realisere Fornebubanen. Det har vi nå oppnådd. Plattformen sa aldri nei til E18. Likevel har jeg respekt for avgjørelsen SV og MDG har tatt. Jeg vil takke for samarbeidet i fylkesrådet til nå og ser fram til å fortsette å samarbeide med SV og MDG i fylkestinget om mange viktige saker for folk i Viken. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fortsette å ta ansvar for en trygg og god styring av Viken videre i fylkesråd, sier Brenna.

Milliardprosjekter som Fornebubanen sponses i all hovedsak av bompenger og skattepenger, påpeker Borten Moe. Illustrasjonen viser det som kan bli Fornebuporten stasjon i Bærum.
Les også

Avviser Borten Moes storbykritikk: – De som bruker veiene i Oslo-området betaler mest bompenger

– Har fått et bedre E18-prosjekt

Brenna er klar på at det nå er riktig å stille med lånegarantien for E18-utbyggingen på strekningen Lysaker-Ramstadsletta. I februar vedtok fylkestinget å trekke denne lånegarantien, og siden den gang har partene i saken jobbet med å utbedre prosjektet.

– Viken trakk garantien for å få et bedre E18-prosjekt. Det har vi fått. Stortinget har kommet Viken i møte på kravene vi har stilt til bedre kollektivløsning, lavere pris, lavere bompenger og lavere veikapasitet. Når det har skjedd er vi selvsagt vårt ansvar bevisst, og stiller med vår del av lånegarantien. Nå er omkampenes tid forbi, sier Brenna.

Linje L1, mellom Spikkestad og Lillestrøm, har hatt store problemer med innstillinger hele denne våren.
Les også

Slik skal Vy unngå togkaos neste vinter

Uten E18 ingen Fornebubane

Hun viser også til at byggingen av E18 er et premiss for at Fornebubanen kan bygges. Dette fordi deler av det som kalles grunneierbidrag fra E18 – rundt 2 milliarder kroner – skal brukes til å finansiere byggingen av Fornebubanen.

– Det er kort fortalt slik at uten at E18 bygges, kan vi ikke bygge Fornebubanen. Fordi vi har ikke finansieringen. Vi ville ikke hatt de 2,2 milliardene i grunneierbidrag som da ville bortfalt. Og vi ville ikke hatt de 1-2 milliardene det ville koste å bygge den såkalte «Vestre lenke», altså veien som kobler Fornebu til E18. Og der går grensa for mitt vedkommende.  Jeg kan ikke – og jeg vil ikke – risikere Fornebubanen. Viken har ansvar for best mulig løsninger for folk i Viken. Det ansvaret tar vi, sier Brenna.

De nye vognene, M4, skal produseres av det spanske selskapet CAF. Selskapet er med i prosjektet Jerusalem Light Rail, som utvikler trikkenett som går over okkuperte israelske områder.
Les også

Fant tegn på menneskerettsbrudd – ga dem milliardkontrakt

Fornøyd Hareide

– I dag vil jeg gi honnør til de som har tatt ansvar for å sikre sine innbyggere bedre kollektivtrafikk, byutvikling og et bedre tilbud til syklende. Med garanti på plass fra Viken og Bærum er bygging av ny E18 snart i gang, samtidig som finansiering av Fornebubanen er avklart, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en kommetar til utfallet.

– Vi må nå se nærmere på detaljene i den garantien som er presentert. Men jeg er trygg på at vi får vi en etterlengtet løsning som er miljø- og kollektivvennlig og viktig for alle som bor i regionen, men også for landet som helhet, sier samferdselsminister Hareide.

Første etappe av E18-utbyggingen mellom Oslo og Bærum er godt i gang.
Les også

Avlyste videre bygging av E18 i Bærum – har allerede kostet over 200 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.