E18 vestkorridoren

Fylkesrådet i Viken sikrer E18-løsning. Endelig er klarsignalet for Vestkorridoren på plass

Men det politiske flertallet sprekker på saken, og SV og MDG trer ut av fylkesrådet Viken.

Tonje Brenne (Ap) til venstre og Anne Beate Tvinnereim (Sp) møtte pressen angående E18-garantien i dag.
Tonje Brenne (Ap) til venstre og Anne Beate Tvinnereim (Sp) møtte pressen angående E18-garantien i dag. Foto: Jan-Ivar Bøe/Viken fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
24. aug. 2020 - 15:19

– Jeg er glad for vi etter så mange år med diskusjoner og ulike vedtak lander E18-saken og sikrer finansieringen av Fornebubanen. Nå kan spaden endelig settes i jorda for disse to viktige prosjektene som gir bedre fremkommelighet og mange arbeidsplasser, sa fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) på en pressekonferansen i ettermiddag.

Her kommer det ny, stor rundkjøring under E39 etter hvert. Fv. prosjektlederen i Eiffage, Leonel Galis, og Vegvesenets prosjektleder Jan-Helge Egeland.
Les også:

– Det mest kompliserte veiprosjektet

Uavklart politisk situasjon

Fylkesrådet i Viken vil derfor nå bestå av Arbeiderpartiet og Senterpartiet. Hvordan sammensetningen av det nye fylkesrådet blir, vil bli klart senere.

– Det har lenge vært kjent hva SV og MDG mener om E18. I plattformen ble vi enige om å jobbe for et E18-prosjekt med bedre kollektivløsning, lavere veikapasitet, lavere pris for prosjektet og realisere Fornebubanen. Det har vi nå oppnådd. Plattformen sa aldri nei til E18. Likevel har jeg respekt for avgjørelsen SV og MDG har tatt. Jeg vil takke for samarbeidet i fylkesrådet til nå og ser fram til å fortsette å samarbeide med SV og MDG i fylkestinget om mange viktige saker for folk i Viken. Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil fortsette å ta ansvar for en trygg og god styring av Viken videre i fylkesråd, sier Brenna.

Aker BP skal snart stenge ned produksjonen på Ula-feltet. MDG vil ha en utfasingsplan. Det får de ikke. Men en nøktern omstillingsplan bør være i alles interesse.
Kommentar

Lefler med regjeringskrise: MDGs krav er udramatiske

– Har fått et bedre E18-prosjekt

Brenna er klar på at det nå er riktig å stille med lånegarantien for E18-utbyggingen på strekningen Lysaker-Ramstadsletta. I februar vedtok fylkestinget å trekke denne lånegarantien, og siden den gang har partene i saken jobbet med å utbedre prosjektet.

– Viken trakk garantien for å få et bedre E18-prosjekt. Det har vi fått. Stortinget har kommet Viken i møte på kravene vi har stilt til bedre kollektivløsning, lavere pris, lavere bompenger og lavere veikapasitet. Når det har skjedd er vi selvsagt vårt ansvar bevisst, og stiller med vår del av lånegarantien. Nå er omkampenes tid forbi, sier Brenna.

Blir Ine Marie Eriksen Søreide (H) Norges nye ja-dronning? Den påtroppende Høyre-lederen går lenger enn Erna Solberg i å si at Norge bør ha en ny EU-debatt. Til høyre: Knut E. Sunde i Norsk Industri, som deltok i arbeidet med EØS-avtalen i 1994.
Kommentar

Norge havnet utenfor EUs tollmur: Det kan lede oss inn i en tollunion, eller splitte oss fullstendig

Uten E18 ingen Fornebubane

Hun viser også til at byggingen av E18 er et premiss for at Fornebubanen kan bygges. Dette fordi deler av det som kalles grunneierbidrag fra E18 – rundt 2 milliarder kroner – skal brukes til å finansiere byggingen av Fornebubanen.

– Det er kort fortalt slik at uten at E18 bygges, kan vi ikke bygge Fornebubanen. Fordi vi har ikke finansieringen. Vi ville ikke hatt de 2,2 milliardene i grunneierbidrag som da ville bortfalt. Og vi ville ikke hatt de 1-2 milliardene det ville koste å bygge den såkalte «Vestre lenke», altså veien som kobler Fornebu til E18. Og der går grensa for mitt vedkommende.  Jeg kan ikke – og jeg vil ikke – risikere Fornebubanen. Viken har ansvar for best mulig løsninger for folk i Viken. Det ansvaret tar vi, sier Brenna.

OSLO 20250826
Fornebubanen. Vi er på Skøyen stasjon, inngang A og inngang B under bakken.
Bildet viser overflaten av de siste tyve meterene som er igjen før det er gjennomslag i hele tunnelsystemt.
Vi er like ved åpningen som kommer opp ved Hoff trikkestopp.
Navn kommer senere.
Les også:

Fornebubanens største hodepine

Fornøyd Hareide

– I dag vil jeg gi honnør til de som har tatt ansvar for å sikre sine innbyggere bedre kollektivtrafikk, byutvikling og et bedre tilbud til syklende. Med garanti på plass fra Viken og Bærum er bygging av ny E18 snart i gang, samtidig som finansiering av Fornebubanen er avklart, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide i en kommetar til utfallet.

– Vi må nå se nærmere på detaljene i den garantien som er presentert. Men jeg er trygg på at vi får vi en etterlengtet løsning som er miljø- og kollektivvennlig og viktig for alle som bor i regionen, men også for landet som helhet, sier samferdselsminister Hareide.

Daniel Siraj insisterer på at han fortsatt er full av energi, men sier at det samtidig skal bli godt med en pause etter ti år som konsernsjef.
Les også:

Toppsjefen slutter i Obos: – Har noen kilo å ta av

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.