INGEN TVIL:Panasonic tviholder på at det er de som lader utviklingen på 3D-TV (Bilde: orv)
GLEDER SEG:Sjefen for Skype, John Silverman gleder seg over å få med TV-bransjen inn i sitt videokommuniksjaonsnettverk (Bilde: orv)
SVART:De nye 3D-TV-ene til Panasonic kan utvise et imponerende svartnivå. (Bilde: orv)
3D-KAMERA:Ingen 3D på TV uten alt det andre utstyret som skal til. Panasonic viste sitt nye billige semiproffe 3D-kamera. (Bilde: orv)

Fullt trøkk på 3D

I fjor annonserte Panasonic et samarbeid med James Cameron rundt filmen Avatar. Nå er den en realitet som 3D-gjennombrudd på kino. Publikum har gått mann av huse for å se den i 3D.

Full linje

– Det er vi som leder innen 3D, proklamerte selskapets toppsjef på pressekonferansen i Las Vegas. For anledningen i full HD på en av selskapets gigantiske plasmaskjermer overført med sitt nylanserte videokonferanseutstyr som de nå skal begynne å selge i konkurranse med Tandberg.

Det selskapet sikter til er at de har jobbet i så mange år med teknologien og at de nå har etablert en komplett produktlinje, fra videokameraene til studioutstyr og TV-ene til forbrukerne.

Nye modeller

Panasonic dropper LCD i første omgang på 3D-TV-ene. De mener at plasma er mye bedre egnet på grunn av den raske reaksjonstiden til fosforbelegget som må bytte bilde så mange ganger i sekundet.

Selskapet nye VT25-serie med 3D TV-er vil inkludere fem modeller og de vil lanseres til våren, hva nå det skal betyr for oss i Europa. TV-ene er som hos de andre leverandørene basert på aktive briller som synkroniserer mot TV-en og stenger annethvert øye. Det er så langt den eneste måten å få full HD i 3D.

3D handler ikke bare om underholdning. Dette er en revolusjon for fjerndiagnostikk, for ingeniørarbeid og innen en lang rekke jobbrelaterte disipliner, hevder Panasonic.

Svart-test

I TV-bransjen er det også en kamp om å kunne vise det svarteste bildet og det største kontrastforholdet. Panasonic lanserer nå begrepet Infinite Black, altså uendelig svart, og hevder at det skal gi et kontrastforhold på 5 millioner til en. (Eller i praksis: se hva konkurrentene gjør og skryt på enda en million.)

De nye skjermene skal også adressere noen av svakhetene med plasma.

3D fra himmelen

Panasonic samarbeider også med det satellittbaserte distribusjonsselskapet DirecTV i USA som planlegger å lansere hel åtte TV-kanaler i 3D til sommeren. De proklamerte at alle dekoderne deres vil bli programvareoppgradert og klargjort for 3D i god til før lanseringen.

Hvordan de skal kobles til de nye TV-ene ble det ikke sagt noe om. 3D, i det minste i Full HD, krever en ny utgave av HDMI-porten: versjon 1,4.

Kommunikasjons-TV-en

Kanskje like spennende som 3D var løftet om å integrere Skype i alle de nye modellene. De vil få et lite kamera og mikrofoner og vips så kan man bruke stue-TV-en til å videosamtale med folk. Skype-sjefen selv, John Silverman dukket opp på scenen og priste det nye samarbeidet med Panasonic, som vi tipper ikke er spesielt eksklusivt.

– Det er mulig at 2010 vil bli året hvor 3D slår gjennom på TV, men det vil også bli året da TV-en slår gjennom som kommunikasjonsverktøy. Vi har 500 000 registrerte brukere og mange vil sikkert benytte TV-en i stedet for PC-en når de kan det. Stua er det riktige stedet for slik videokommunikasjon og dette/det er en utvikling som ikke bare drives av ungdommer. Her er besteforeldrene på banen for de vil snakke og se barnebarna sine, sa Silverman.