Dobbeltspor, Lysaker - Sandvika. Dobbeltsporet. Jernbaneverket. Jernbanen. Tog. Del av prosjektet dobbeltspor Skøyen - Asker. Entrepriser: Veidekke, NCC, Skanska. Bærumstunnelen. Tunnel. (Bilde: Mona Strande)

Full fart i Bærumstunnelen

  • Bygg

- Vi ligger veldig godt an når det gjelder antall meter tunnel, og er godt fornøyd med å holde både fremdriftsplanen og budsjettet så langt, sier Jernbaneverkets prosjektleder Knut Edmund Knutsen.

Støper og graver

Grunnarbeidene med Bærumstunnelen er delt inn i fire store entrepriser.

Veidekke har ansvar for Lysaker Vest (LS-01), og har så langt drevet cirka 110 meter av den 700 meter lange tunnelstrekningen som inngår i entreprisen. De skal også støpe en 150 meter lang betongkulvert for nytt dobbeltspor ned til tunnelen, og her har de bare 20 meter igjen.

- Dagsonen her er på cirka 700 meter, hvor Drammensbanen skal legges om og få ny trasé oppå den nye tunnelen. Der holder de på for fullt nå, sier Knutsen.

Lange tverrslag

Veidekke har også entreprisen Skallum (LS-02). Her er de ferdige med prosjektets lengste tverrslag på 450 meter, og har drevet 170 meter tunnel i hver retning fra tverrslaget. Tilsammen er denne entreprisens del av hovedtunnelen 1800 meter.

Tunnelarbeidet går også bra fra det 240 meter lange tverrslaget ved Fossveien (LS-03), som NCC har ansvaret for. Her har de sprengt seg 300 meter hver vei, og har igjen 1200 meter før de er ferdige.

Stor jobb

Entreprenør for den siste entreprisen, Sandvika Øst (LS-04), er Skanska. De er ferdige med tunnelen ut mot Sandvika, som har en buksebensformasjon ned på hver side av dagens trasé for Drammensbanen. Fire spor vil gå fra Sandvika mot Lysaker, men mens de to sporene i midten fortsetter langs dagens trasé, dukker sporene på hver side ned i Bærumstunnelen ved Engervannet.

Mot Fossveien og NCC har Skanska drevet over 400 meter tunnel, og de har fullført den omfattende wiresagingsjobben langs Engervannet.

Les også: Storstilt saging stopper støy

Alt utsprengt neste år

Byggearbeidene mellom Lysaker og Sandvika startet våren 2007, og tunnelen skal være ferdig utsprengt iløpet av neste år. I 2011 åpnes det nye dobbeltsporet for trafikk.

Hele strekningens lengde er 6,7 kilometer, hvorav 5,5 kilometer er tunnel i fjell, og cirka 150 meter betongtunnel gjennom løsmasser. Tunnelen får tre tverrslag på totalt 730 meter.

Strekningen bygges for en hastighet på 160 km/t, og får helt nye jernbanetekniske anlegg - blant annet FATC (automatisk togstopp) og GSM-R (togradiosystem). Samlet kostnad er beregnet til 2 787 millioner 2007-kroner.