Full fart for Zeekit: Signerte 19 nye avtaler i mai

Driftsentreprenørene er i full gang med å forberede ny vintersesong, og anskaffer blant annet datafangssystemer.

Administrerende i Zeekit,  direktør Robert Bengtsson-Fosen
Administrerende i Zeekit, direktør Robert Bengtsson-Fosen Foto: Zeekit
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. juni 2023 - 11:44

- Hver vår må vi ut å konkurrere om oppdrag, og testet hvordan vi ligger an opp mot konkurrentene våre. Heldigvis kom vi nok en gang ut med en netto økning, denne gangen på hele 13 nye kontrakter, sier en fornøyd administrerende direktør Robert Bengtsson-Fosen.

Zeekit har i mai signert 19 avtaler på nye kontrakter, i tillegg til én avtale med en kontrakt som Svevia allerede har hatt i drift i ett år.

- Særlig hyggelig er det at Svevia nå fortsatt velger oss, etter å ha prøvd andre løsninger. Svevia er en konstruktiv kunde som i mange år har bidratt til utvikling av våre systemer. Og det er jo slike kunder og brukere vi er avhengig av for å forbedre oss og levere løsninger som gir kunden merverdi og dekker nødvendige krav både internt og eksternt, sier administrerende direktør Robert Bengtsson-Fosen.

Nye forsyningsfartøy som settes i drift etter 1. januar 2029, skal være utstyrt med nullutslippsteknologi. Dette innebærer at utslippene reduseres med 60 til 80 prosent sammenlignet med fossilt drivstoff. Illustrasjonen viser GustoMSC, som utvikler og designer installasjonsfartøy for havvind (WTIV).
Les også

Oljebransjen setter klimakrav – også for maritim sektor

Registrerer alt brøytebilene gjør

Fakturagrunnlaget i statlige og fylkeskommunale drift og vedlikeholdskontrakter er basert på registrering av alt brøytebilene foretar seg ute på veien. Datafangstsystemene som håndterer dette, er skreddersydde for bransjen.

Fleetzeek er utviklet av Zeekit sammen med norske entreprenører og byggherrer over mange år. Det er et dynamisk system som er under kontinuerlig utvikling. 

- Teknologien har utviklet seg mye siden vi startet opp i 2003, og vi har vært med på å drive dette fremover. Her må avanserte sensorer og GPSer fungere ute i felt under alle forhold, og systemet som behandler de store mengdene data må også fungere i henhold til krav fra byggherrene. Årlig bruker vi 10 årsverk på å utvikle systemet videre, sier Bengtsson-Fosen.

Kaptein Magnus Johansen med skjermer som viser informasjon fra radar, AIS og ECDIS – mens skjermen til høyre integrerer alt i et bearbeidet videobilde.
Les også

Seiler autonomt – med kaptein i stolen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.