SIRKUS: 15 mil kjørelengde og lading på 10 minutter. Problemet er at du må ha uttak for sirkusstrøm for å få nok ladning. (Bilde: Trond Heggelund)
¿ Vi foreslo hurtigladere av elbiler allerede i 1991. Vi synes dette er meget spennende og vi kommer til å arbeide med saken framover, sier leder i Bellona Frederic Hauge (th) her sammen med daglig leder i Go Green Holding, Asbjørn Slørdal. (Bilde: Trond Heggelund)
SIRKUS: 15 mil kjørelengde og lading på 10 minutter. Problemet er at du må ha uttak for sirkusstrøm for å få nok ladning. (Bilde: Trond Heggelund)

Full batterilading på ti minutter

Hvordan du kan få tak i nok ladestrøm, blir den største utfordringen når den nye batteriteknologi gjør det mulig å fullade bilbatteriene på 10 minuter.

Den korte ladetiden skal få fart på salget av elektriske biler, mener daglig leder i Go Green Holding, Asbjørn Slørdal.

Han vil importere elbiler fra Fiat og bruke en ny type litium-ionebatterier som tåler en enorm ladestrøm.

Finnes ikke ladestasjoner

Slørdals testbil har plass til fem personer og kan gå 15 mil på en ladning. Problemet er at det ikke finnes ladestasjoner som kan levere så mye strøm i dag.

Ladeteknologien er utviklet av selskapet Altairnano i USA.

Nano-titan

Anodematerialet i et litium-ionebatteri basert på grafitt er bytttet til nanopartikler basert på titan. Dermed hundredobles overflaten og ladestrømmen økes enormt.

Det gjør også at batteriet varer mye lengre og kan brukes i svært kalde områder.