OLJE OG GASS

Frykter miljøkatastrofe ved Melkøya

Per Erlien Dalløkken
5. nov. 2007 - 11:36

Hver femte dag kommer gasstankerne for å hente Snøhvit-gass fra Melkøya.

Men samtidig etterlater skipene tusenvis av tonn ballastvann. I verste fall kan vannet inneholde fremmede arter som igjen kan etablere seg i norske farvann.

Nå slår miljøorganisasjonen World Wildlife Fund (WWF) alarm:

Truer biologisk mangfold

– Den enorme trusselen fremmede marine organismer representerer for havmiljøet er kjent. Å reparere slike skader medfører enorme økonomiske kostnader. Vi kan ikke forstå at StatoilHydro ønsker å være skyldig i noe slikt, sier skipsfartsrådgiver Anne-Beth Skrede i WWF til Aftenposten .

Ballastvann er en av de alvorligste truslene for det biologiske mangfoldet i verdenshavene og sjøene.

Bare langs norskekysten er det påvist rundt 80 nye arter av plankton, tang og tare og marine dyr de siste 20 årene.

– Det finnes renseteknologi som kan installeres om bord i skipene, og det finnes systemer hvor ballastvann kan fylles til tanker på vann, sier Skrede.

Norsk selskap i front

Et av selskapene som utvikler denne typen teknologi er det norske selskapet OceanSaver . De forventer selv å være de første som klarer å møte de strenge kravene fra IMO, FNs sjøfartsorganisasjon, som for fire år siden innførte en global konvensjon om behandling av ballastvann.

Fra 2016 skal alle skip ha godkjent behandlingsutstyr om bord. I en overgangsfase må skipene skifte ballastvann i åpent hav.

– Våre gasskip følger internasjonale regler og bytter ballastvann minst 150 nautiske mil fra land og på minst 500 meters havdyp, sier informasjonssjef for Snøhvit-prosjektet Sverre Kojedal til avisa.

StatoilHydro er blant bidragsyterne til OceanSaver og skal vurdere å investere i ballastvannrensing når dette blir typegodkjent neste år.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.