Aker Brattvaag og de 12 andre verftene i Aker Yards har solide ordrereserver. De norske verftene konsentrerer seg om spesialskip, blant annet for offshoreindustrien. (Bilde: Harald M. Valderhaug)

Frykter færre bestillinger

Konserndirektør Roy Reite frykter at omleggingen av rederibeskatningen vil svekke rederienes økonomi, slik at rederiene derfor må trappe ned investeringene i skip og utstyr.

Få alternativer

- Norske rederier har sagt dette vil føre til lavere investeringstakt. Da må vi enten gå til andre kunder, eller ta færre bestillinger, sier Reite til Finansavisen.

Reite trekker spesielt frem offshore-rederiene siden de er blant kundene med høyest andel norske selskaper, og anslår at norske bestillinger av offshorefartøy utgjør 50-60 prosent av ordrereserven.

- Rammer innovasjonskraften

- Vi utnytter forholdet til de norske rederiene til å utvikle ny design og nye teknologiske løsninger som vi tar med oss ut i verden. Det norske maritime miljøet står på flere bein; skipsverft, utstyrsleverandører, rederier. Svekker du det ene vil det også ramme de andre. Kommer rederiene svekket ut vil dette gå ut over innovasjonskraften i Norge, sier Reite til Finansavisen.