Frykter bom for Autopass

  • ikt

Resten av Europa vurderer en annen standard enn den Autopass er basert på.

– I verste fall kan vi bli tvunget av EØS-avtalen til å skifte teknologi enda en gang, sier Jo-Øivind Andersen, som er prosjektleder for Autopass.

Elektronisk samling

Med den nye Autopass-standarden skal landet samles til ett elektronisk bomrike. Tanken er at du i fremtiden også skal kunne kjøre rundt om i Europa uten å bekymre deg om å betale på bomveier, ferger og i parkeringshus. Disse utgiftene kommer på regningen fra din lokale leverandør, på samme måte som ved bruk av mobiltelefon.

– Problemet er at vi velger teknologi før den europeiske standarden er klar.

Mange europeiske land har sine egne offentlige og kommersielle interesser som gjør det vanskelig å komme til enighet. Tyskerne har ikke hatt noen suksess med egne brikkesystemer og de ønsker derfor å gå for et system som baserer seg på mobiltelefonteknologi med geografisk posisjonering.

– Den standarden vi baserer Autopass på, er bygget på en europeisk prestandard som er flere år gammel og som er det nærmeste man kommer til en utkast til nå, sier Andersen.

Mer enn bare bompenger

Den nye teknologien som Autopass baserer seg på, kan brukes til mer enn å samle inn penger fra bilistene. Systemet har kapasitet til å overføre en halv Mbit/sekund når bilen passerer gjennom stasjonen. Det gjør det mulig å overføre en Mbit frem og tilbake mellom bilen og det som kalles veikantsystemet. Slik kan bilistene gis informasjon om transaksjonen, trafikksituasjonen og andre nyttige opplysninger.

– Vi deltar i EU-prosjektet Delta som ser på hvordan slik teknologi kan utnyttes optimalt for å gi bilføreren best mulig informasjonen, sier Kjesbu.

Les mer om saken i TU nr. 12, som kommer på nett og papir senere i dag.